Dreamforce on Salesforcen jokasyksyinen konferenssi, tapahtuma ja spektaakkeli San Franciscossa. Itse olen nyt lähdössä tapahtumaan kolmatta kertaa ja olen yhtä innoissani kuin aiemminkin.
Dreamforceen osallistuminen on mielestäni paras investointi Salesforcea käyttävälle organisaatiolle. Henkilökohtaisella tasolla Dreamforcen neljä päivää ovat innostavimmat, ajatuksia herättävimmät ja ammatillista kehittymistä parhaiten edistävät päivät, kuin mikään muu tapahtuma. Organisaation kannalta Dreamforcen opit ja ajatukset ovat paras mahdollinen tapa saada mahdollisimman paljon hyötyä Salesforcen ekosysteemistä.
Dreamforceen osallistuminen on mielestäni paras investointi Salesforcea käyttävälle organisaatiolle.
Dreamforce konkretisoi monet kulttuuritekijät, jotka mahdollistavat menestymisen Salesforcen rinnalla. Näitä tekijöitä ovat mm:
Salesforce Ohana – ohana on havaijia ja tarkoittaa perhettä. Salesforce Ohana tarkoittaa kaikkia Salesforcen ekosysteemin toimijoita eli asiakkaita, kumppaneita, yhteisöjen jäseniä ja Salesforcea itseään ja sen työntekijöitä. Ideana on tietenkin, että perhe on samalla puolella ja onnistuu tekemällä asioita yhdessä.
Kun olin ensimmäistä kertaa Dreamforcessa, työskentelin asiakasyrityksessä ja vastasin Salesforce-ratkaisun kehittämisestä ja käyttöönotosta. Koko aiemman työurani aikana, sekä asiakas- että toimittajayrityksissä, yrityskulttuurit käytännössä korostivat vastakkainasettelua alkaen sopimusneuvotteluista ja päätyen “toimittajien hallintaan”. Projektien onnistumiset olivat harvinaisia. Dreamforce muutti ajattelumalliani ja rupesin ajattelemaan ja toimimaan -erotuksena “juhlapuheista” – että ollaan samalla puolella ja projekteilla on yhteinen tavoite. Tämän jälkeen projektitkin rupesivat onnistumaan.
Innovatiivisuus – Talouslehti Forbes on listannut maailman innovatiivisimmat yritykset vuodesta 2011 lähtien. Salesforce on joka vuosi ollut kolmen innovatiivisimman yrityksen joukossa – ainoana maailmassa. Dreamforcessa tämä näkyy valtavana kirjona hyödyntää Salesforcea, ajatuksia ja toimintamalleja. Oman boksin ulkopuolelle meneminen on helpompaa kuin missään. Yksilö tai yritys voi saavuttaa enimmillään vain sen, mitä se pystyy kuvittelemaan tai mistä se pystyy uneksimaan. Kotiintuomisena Dreamforcesta tukku uusia ajattelumalleja ja asenne “I’m a dreamer”.
Dreamforce lienee maailman isoin liiketoimintakonferenssi. Tänä vuonna sinne odotetaan 180 000 osallistujaa. Tällaisen Suomen mittakaavassa ison kaupungin kokoisen ihmismäärän liikuttelu, ruokkiminen ja viihdyttäminen vaatii täysin automatisoidun tietojärjestelmän – Salesforcen. Osallistumislistoja ei todellakaan väsätä exceleillä, joita lähetellään sähköpostilla eri tahoille. Kotiintuomisena oli ajatus, että jos tällainen onnistuu Salesforce-alustalle tehtynä, niin myös monet paljon yksinkertaisemmat tietoon liittyvät asiat onnistuvat helposti Salesforcella.
Ensikertalaisille muutamia käytännön vinkkejä:
- hyvät kävelykengät tai kahdet mukaan – päivän mittaan tulee käveltyä uskomattoman paljon
- vettä kannattaa juoda paljon ja pitää vesipullo mukana – Kaliforniassa voi hyvinkin olla hellettä syys-lokakuussa
- älä tee täpötäyttä agendaa – 2700:een esitykseen mahtuu paljon kiinnostavaa, mutta kaikkea kiinnostavaa et ehdi kuitenkaan seurata; muista siirtymisajat, varaa aikaa ruokailuun ja ihan vaan ihmisten satunnaiseen tapaamiseen
- kun näet kiinnostavan kalvon, ota siitä valokuva – periaatteessa esitykset tulevat jakoon Dreamforce-sovellukseen, mutta käytännössä näin ei läheskään aina tapahdu
- hanki prepaid data SIM – Yhdysvalloissa on maailman kalleimmat teleoperaattoreiden hinnat varsinkin verkkovierailijoille; tiedonsiirtokustannukset saattavat olla monikymmenkertaiset verkkovierailijalle verrattuna yhdysvaltalaisen teleoperaattorin prepaid data plan:iin.
Jos kaipailet lisää vinkkejä Dreamforcesta tai San Franciscosta, niin tule nykäisemään hihasta maanantai-iltana Welcome dinner for Finland Ohana -tilaisuudessa. Ja jos haluat lukea lisää Dreamforcesta, tilaa alta uutiskirjeemme.