Salesforce julkaisi uusia Einstein Voice -palveluja Dreamforcessa. Uudet palvelut muodostuvat kahdesta eri osasta: ääniohjatusta henkilökohtaisesta Einstein Assistant -avustajasta ja Bots-palvelusta.
Einstein Assistant
Assistant mahdollistaa Salesforcen päivittämisen ja tietojen syöttämisen ääniohjatusti täydentäen puhelimesta tuttua sanelintoimintoa ja sen päälle rakennettua tekoälyä. Palvelu on tulossa ensitietojen mukaan kaikille Salesforce-mobiilikäyttäjille 2019 alkuvuoden aikana, ja Dreamforcen tietojen perusteella on ilmainen. Pilot-ohjelma on avattu aiheesta kiinnostuneille asiakkaille.
Dreamforcessa näytetyt demot, esimerkit ja käyttötapaukset liittyvät palaverimuistiinpanojen syöttämiseen ja jatkotehtävien luomiseen sekä myyntimahdollisuuden päivittämiseen.
Assistant vastaa monen asiakkaan toiveeseen järjestelmien käytön tekemisestä helpommaksi ja useiden manuaalisten vaiheiden automatisoinnista kerralla. Voisi kuvitella, että sama puheohjattu toiminta laajenee myös muihin Salesforcen tuotepilviin, kuten Service Cloudin sisältämään Field Service -kokonaisuuteen.
Einstein Voice Bots
Bots-palvelu on ratkaisu, jossa käyttäjä voi ääniohjauksen avulla tiedustella ja ohjata Salesforcea. Puhetta kuuntelee esimerkiksi Alexa, Google Home tai Applen vastaava ratkaisu. Puheentunnistus ei teknologiana ole uusi, mutta mikä tekee aiheesta kiinnostavan, on tekoälyn yhdistäminen aiheeseen.
Nähdyssä esimerkeissä käyttäjä voi tiedustella Salesforcen mittaristoista KPI-lukuja ja ymmärtää, mistä tieto muodostuu ja miten siihen voi vaikuttaa. Paljon kauppaa on voitettu? Paljon olen tavoitteestani jäljessä? Mikä myyntimahdollisuus (Opportunity) on jäänyt huomiotani vaille?
Uusia tapoja käyttää järjestelmiä
Ilmiönä molemmat Einstein Voice -laajennukset edustavat uutta tapaa käyttää järjestelmiä ja välittää/päivittää dataa useaan tarkoitukseen, jopa eri järjestelmien välillä. Tekoälyn käyttö parantaa myös datan laatuun liittyviä ongelmia: tiedot pysyvät paremmin ajan tasalla, koska päivittäminen on helpompaa ja kone poistaa inhimilliset virheet, esimerkiksi turhien duplikaattien luonnin.
Ilmiönä molemmat Einstein Voice -laajennukset edustavat uutta tapaa käyttää järjestelmiä.
Kannattaa tarkistaa myös Laurin videot Dreamforcesta: