Törmäsin taannoin LinkedINissä keskusteluun, jossa eräs myyntijohtajana työskentelevä henkilö kertoi, kuinka myyjät valittelevat joutuvansa käyttämään viikossa yhden kokonaisen työpäivän yrityksen CRM-järjestelmän päivittämiseen. Vastaavanlaisia tarinoita on kantautunut korviini joskus aikaisemminkin. Mistä tämä oikein kertoo?
Minusta se kertoo siitä, ettei järjestelmiä käytetä kovinkaan tehokkaasti. Joskus se kertoo myös siitä, että järjestelmä on rakennettu päin prinkkalaa, mutta se onkin sitten tarina erikseen.
Ajattelin käydä tässä tekstissä läpi yhtä yllättävän vähälle huomiolle jäänyttä seikkaa – nimittäin CRM-järjestelmän mobiilikäyttöä. Se tekee järjestelmän käyttämisestä helpompaa, hyödyllisempää ja nopeampaa. Salesforce on satsannut valtavasti omaan mobiilisovellukseensa, jonka käyttäminen nopeuttaa ja helpottaa asiakastyön tekemistä merkittävästi.
”Itse en enää osaisi edes kuvitella käyttäväni Salesforcea pelkästään pöytäkoneella tai läppärillä.”
Monen vuoden kokemuksella voin kertoa, että CRM-järjestelmän käytön tulisi olla huomaamatonta ja osa päivittäisiä työrutiineja. Itse en enää osaisi edes kuvitella käyttäväni Salesforcea pelkästään pöytäkoneella tai läppärillä.
Kerron nyt muutamien käytännön vinkkien kautta miksi.
Vinkki 1: Soitot mobiilisovelluksen kautta
Yksi helppo tapa nopeuttaa ja tehostaa merkittävästi asiakastyötä on käyttää Salesforcen mobiilisovellusta puhelinsoittoihin.
Mobiilisovelluksesta löytyy jokaisen kontaktin alta löytyy sellainen painike kuin “call” tai “soita”. Tätä painiketta käyttämällä voit soittaa Salesforcen kautta omasta numerostasi asiakkaalle tai prospektille.
Miksi tämä yksinkertaiselta kuulostava vinkki sitten on niin hyödyllinen? Sinun ei tarvitse metsästää asiakkaiden tai potentiaalisten asiakkaiden numeroita mistään, vaan kaikki yhteystiedot löytyvät yhdestä paikkaa.
Sitäkin merkittävämpää on se, että sovellus kysyy jokaisen soiton jälkeen sinulta automaattisesti, miten puhelu meni. Näin pystyt kirjaamaan muistiinpanot ylös välittömästi keskustelun jälkeen. Voit tehdä sen joko kirjoittamalla tai sanelemalla.
Puhelinkeskustelujen käyminen mobiilisovelluksen kautta paitsi säästää asiakastyötä tekevien aikaa, luo myös toimintaan läpinäkyvyyttä. Järjestelmästä voi helposti seurata, kuinka paljon ja minkälaisia keskusteluja asiakkaiden kanssa käydään ja ollaan käyty.
Haluatko tietää, miten liiketoimintaa voidaan kehittää mobile first -ajattelun pohjalta? Perehdy Ekovillan tarinaan.
Vinkki 2: Muistiinpanojen saneleminen puhelimella
Yhteystietojen nopeaa löytämistäkin hyödyllisempää on se, mitä tapahtuu puhelinsoittojen jälkeen.
Sovellus kysyy jokaisen puhelinsoiton jälkeen sinulta automaattisesti, miten puhelu sujui. Näin pääset kirjaamaan muistiinpanot ylös välittömästi keskustelun jälkeen – joko kirjoittamalla tai sanelemalla.
”Yhteystietojen nopeaa löytämistäkin hyödyllisempää on se, mitä tapahtuu puhelinsoittojen jälkeen.”
Erityisesti muistiinpanojen saneleminen on käytännöllinen ja aikaa säästävä ominaisuus, sillä Salesforcen mobiilisovellukseen voi puhelujen tai kasvokkaistapaamisten jälkeen sanella muistiinpanot niin, että sovellus muuttaa automaattisesti puheen tekstiksi.
Kokemuksesta tiedän, että myyjät ainakin rakastavat sanelumahdollisuutta, sillä se säästää aikaa ja hermoja.
Vinkki 3: Ajanhallinnan tehostaminen taskeilla
Meillä Biitillä on tapana kirjata kaikkien keskustelujen jälkeen ylös seuraavat taskit eli tehtävät.
Oli kyse sitten uuden potentiaalisen asiakkaan kontaktoinnista, tiimipalaverista tai asiakastapaamisesta, niin jokaisesta keskustelusta pitäisi ilmestyä järjestelmään uusi task, eli mitä tehdään seuraavaksi.
Tällaisia tehtäviä voivat olla esimerkiksi tarjouksen lähettäminen, jatkokeskusteluiden järjestäminen tai lisämateriaalin toimittaminen. Tärkeintä on, että keskusteluissa sovitaan jatkotoimenpiteistä, jotka kirjataan välittömästi myös järjestelmään.
Tässä Salesforcen mobiilisovellus on taas erinomainen apuväline, sillä taskit voi kirjata sovelluksen kautta vaivattomasti ylös missä tahansa tilanteessa. Puhelinhan kulkee aina mukanamme kaikkialle.
Taskit auttavat myös suunnittelemaan ajankäyttöä entistä paremmin, sillä mobiilisovelluksen kotisivulta löytyy myös sellainen kohta kuin “today”, joka näyttää kaikki kyseiselle päivälle ajoitetut tehtävät. Kun olet esimerkiksi matkalla töihin, voit katsoa yhdellä vilauksella, mitä kaikkea päivän aikana pitäisi saada tehtyä. Näin saat jokaiselle työpäivälle lentävän lähdön.
Vinkki 4: Kaikki toiminnot yhdellä sovelluksella
Salesforcen mobiilisovelluksen kenties merkittävin etu on se, että sillä pystyy tekemään niin paljon asioita.
Esimerkiksi mobiilisovelluksen chatterissa voi keskustella työkavereiden kanssa asiakkaista tai esimerkiksi myyntimahdollisuuksista. Kuvittele vaikkapa olevasi asiakastapaamisessa, jossa nousee esille kysymyksiä, joihin et osaa vastata. Voit esimerkiksi kahvitauolla pyytää chatterin kautta apua tietyiltä työkavereilta tai koko tiimiltä.
Mobiilisovelluksesta löytyy puhelintoimintojen lisäksi myös lukuisia muita hyödyllisiä toimintoja, kuten kalenteri, raportit, mittaristot ja pääsy kaikkeen asiakasdataan. Voit ajatella, että sinulla on taskussasi rajaton tietopankki. Tämä ajatus olisi vielä kymmenisen vuotta sitten tuntunut mahdottomalta.
Vinkki 5: Muistutukset auttavat tekemään kaiken tarvittavan
Etä- ja paikkariippumaton työ on tullut jäädäkseen.
Tällaista työtä tehdessä on tärkeää pystyä hoitamaan kaikki tarvittavat prosessit ja toimenpiteet missä tahansa – ilman että tarvitsee käydä jatkuvasti tarkastamassa ruudulta, mitä kaikkea pitikään tehdä ja miten.
Tähän saa helpotusta etukäteen konfiguroiduilla muistutuksilla eli notifikaatioilla, jotka lähetetään push-ilmoituksina puhelimeen. Notifikaatiot voivat esimerkiksi muistuttaa tarjouksen lähettämisestä, sähköpostiin vastaamisesta tai uuden liidin kontaktoinnista.
”Notifikaatiot voivat esimerkiksi muistuttaa tarjouksen lähettämisestä, sähköpostiin vastaamisesta tai uuden liidin kontaktoinnista.”
Muistutusten lisäksi puhelimeen voidaan ohjata myös ilmoituksia kaikista tapahtumista, jotka edellyttävän nopeaa reagointia. Tällaisia voivat olla esimerkiksiksi myyjälle lähetettävät ilmoitukset uusista liideistä tai myyntimahdollisuuksista. Joskus ne voivat vaatia välitöntä reagointia, ja mobiilisovelluksen avulla sekin on mahdollista.
Yhtä lailla asiakaspalvelija voi saada ilmoituksia uusista tiketeistä tai siitä, että asiakas on vastannut hänelle lähetettyyn sähköpostiin.
Salesforcen mobiilisovellus voi parhaimmillaan toimia ikään kuin sihteerinä tai apulaisena, joka ohjaa tekemään oikeita asioita oikealla tavalla oikeaan aikaan.
Vinkki 6: Lisää tehokkuutta – ilman lisäkustannuksia
Tässä kohtaa moni ehkä miettii, kuinka kalliiksi Salesforcen mobiilikäyttö tulee. Voitte huokaista helpotuksesta, sillä mobiilisovellus kuuluu kaikkiin peruslisensseihin.
”Mobiilisovellus kuuluu kaikkiin peruslisensseihin. Se on ilmainen lisäosa, jota ei hyödynnetä lainkaan niin paljon kuin pitäisi.”
Se on siis ilmainen lisäosa, jota ei minusta hyödynnetä lainkaan niin paljon kuin pitäisi. Toivon, että näiden muutamien edellä mainittujen vinkkien avulla saatte järjestelmästä mahdollisimman paljon irti.
Mobiilisovellusta voi myös muokata yrityksen omiin tarpeisiin, aivan kuten mitä tahansa muutakin käyttöjärjestelmää.
Sovellusta muokatessa kannattaa ottaa huomioon, että käyttöliittymä on syytä suunnitella alustalle sopivaksi ja varmistaa, että sovelluksen käyttämisestä tehdään mahdollisimman helppoa. On kuitenkin aivan eri asioita käyttää Salesforcea läppärillä kuin puhelimella.
Mikäli haluat kuulla lisää Salesforcesta tai sen mobiilikäytöstä, ota ihmeessä yhteyttä! Se onnistuu esimerkiksi LinkedINin kautta.