Asiakastietoalusta eli Customer Data Platform (CDP) on alusta, jolla esimerkiksi verkkokauppias tai palvelualan toimija voi kerätä yhteen, analysoida ja hyödyntää suurta määrää asiakasdataa reaaliajassa. CDP mahdollistaa personoidun asiakaskokemuksen tarjoamisen monikanavaisesti – ilman viivettä.
Kun vierailet lempisisustuskauppasi sivustolla tai ihastelet urheiluvaatemerkin kevätmallistoa, et välttämättä ajattele, että kaikki näkemäsi on harkitun työn tulosta.
Taustalla pyörii asiakastietoalustan seurantakoodi, joka poimii talteen jokaisen sivuvierailun, klikkauksen ja tykkäyksen, jotka vierailusi aikana teet. Sama työkalu hyödyntää kaikkea sinusta keräämäänsä dataa ja ohjaa sivua näyttämään sinulle sinua kiinnostavaa sisältöä.
En halua maalailla piruja seinille, sillä kyse ei ole mistään orwellilaisesta isoveli valvoo -puuhasta. Toimintaa voisi hyvin verrata asiointiin kivijalkakaupassa, jossa myyjän rooli on lukea elekieltäsi ja tunnistaa käytöksesi pohjalta, milloin kaipaat apua sekä auttaa sinua löytämään itsellesi sopivia tuotteita. Ei myyjä vahtaa sinua, vaan yrittää olla apunasi.
Asiakastietoalusta mahdollistaa vastaavanlaisen toiminnan verkossa. Ero on siinä, että myyjällä seuranta perustuu näköön ja ammattitaitoon; CDP taas kerää sinusta seurantakoodilla tietoa ja yhdistää sitä eri lähteistä kerättyyn dataan, muodostaen tilanteestasi kokonaiskäsityksen.
Miten CDP hyödyntää asiakasdataa?
CDP:n pääsiallinen tehtävä on tuoda yhteen erilaista tietoa asiakkaista, ostoksista, tuotteista ja aktiviteeteista sekä tehdä näistä tiedoista helposti hyödynnettäviä analytiikan ja markkinoinnin tarpeisiin. Asiakastietoalusta kykenee myös tuottamaan uutta dataa yhdistelemällä eri lähteistä saatuja tietoja.
”CDP:n pääsiallinen tehtävä on tuoda yhteen erilaista tietoa asiakkaista, ostoksista, tuotteista ja aktiviteeteista sekä tehdä näistä tiedoista helposti hyödynnettäviä.”
Esimerkiksi asiakkaat, jotka ostavat toistuvasti jännityskirjallisuutta, voivat saada järjestelmässä kenttään ”Kiinnostuksen kohteet” arvon ”Jännityskirjat”. Tätä tietoa voidaan helposti hyödyntää esimerkiksi sähkömarkkinoinnissa, sms-kampanjoissa ja verkkokaupan tuotesuosituksissa.
CDP:n rooli on orkestroida eli ohjata markkinoinnin toimenpiteitä eri alustoilla. Markkinoinnin automaatio esimerkiksi saa CDP:stä reaaliajassa muodostettua kohderyhmiä automaatioita ja sisältöjen personointia varten. Sosiaalisen median mainonta puolestaan saa CDP:stä asiakastietoja lookalike-yleisöjä ja retargetointia varten.
Miten asiakastietoalusta eroaa CRM:stä?
Molemmissa järjestelmissä, CRM:ssä ja CDP:ssä, on asiakasymmärryksen ja -datan paremmasta hyödyntämisestä. Siinä, missä CRM auttaa myyjiä, asiakaspalvelijoita ja liikkeenjohtoa johtamaan ihmisten toimintaa paremmin, asiakastieto-alustan rooli on toimia kolmansien järjestelmien ja markkinointitoimenpiteiden työnjohtajana.
CRM:stä poiketen CDP:n tiedot päivittyvät millisekunneissa ja näin ollen se soveltuu mainiosti toisten järjestelmien ohjaamiseen ja datan rikastamiseen.
”CRM:stä poiketen CDP:n tiedot päivittyvät millisekunneissa ja näin ollen se soveltuu mainiosti toisten järjestelmien ohjaamiseen ja datan rikastamiseen.”
Toisin kuin CRM:ssä, asiakastieto-alustalle ei lähtökohtaisesti kirjata myyntisoittoja tai palvelutikettejä. Se ei myöskään ole seurantaväline myyjien aktiivisuuden, myyntifunnelin tai asiakaspalvelun kuormituksen seurantaan. CDP sen sijaan kerää yhteen dataa eri lähteistä ja tuottaa kattavia raportteja muun muassa erilaisten asiakassegmenttien analyysiin, asiakaspolkujen kehittämiseen ja markkinoinnin optimointiin.
Olisiko CDP:stä hyötyä sinun yrityksellesi?
Onko yritykselläsi iso joukko asiakkaita, tuotteita, palveluja ja kosketuspisteitä asiakkaisiin?
Pyöriikö taustalla erinäisiä ERP-, POS-, MA- ja CRM-järjestelmiä, joihin pitäisi saada kivuttomasti integraatio rakennettua? Teetkö markkinointia monikanavaisesti sähköposteilla, tekstareilla, display-mainonnalla ja kirjepostilla?
Jos edellä esitetyt kysymykset kohtaavat liiketoimintasi kanssa, todennäköisesti CDP:stä olisi sinulle iso apu. CDP on erinomainen työkalu kuluttajaliiketoiminnassa, jossa dataa kertyy monesta lähteestä jatkuvasti ja sitä tulisi voida hyödyntää reaaliajassa.
B2B-liiketoimintaan CDP ei sovellu yhtä hyvin, sillä esimerkiksi yrityshierarkian ja asiakkuuskohtaisten erityispiirteiden huomiointi on sille hankalaa.
Kiinnostuitko CDP:n mahdollisuuksista? Biit auttaa mielellään tunnistamaan, olisiko se sopiva työkalu yrityksellesi. Mikäli sille on tarve, autamme asentamaan Salesforce CDP:n (Customer 360) avaimet käteen periaatteella ja luomaan kyvykkyydet sen hyödyntämiseksi. Ota yhteyttä ja katsotaan voimmeko olla avuksi!