Kuukauden biittiläiseksi on valittu Extreme-urheilusta pitävä Henri Veijola, joka tunnetaan positiivisesta elämänasenteestaan ja innostuneesta suhtautumisestaan uusiin asioihin.
Minkälainen tyyppi Henri on?
Olen utelias ja aina kiinnostunut uusista asioista ja ihmisistä. Voin väitellä tuntikausia aiheesta kuin aiheesta, mutta kaipaan kuitenkin toisinaan pelkkää hiljaisuutta. Olen huono perehtymään syvällisesti ja pitkään johonkin yhteen asiaan.
Niin kuin joku kaveri joskus sanoi, niin pärjään kaikessa, vaikken ole erityisen hyvä missään. Tulen myös hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, mikä johtuu varmaan siitä, että kuuntelen mielelläni muiden tarinoita. Tai sitten siitä, etten yksinkertaisesti osaa riidellä enkä myöskään suututtaa ketään.
Harrastukset ovat vaihtuneet nuoruuden pallopeleistä elämys- ja kestävyysurheilupainotteisiksi (ultrajuoksu, seikkailu-urheilu, kiipeily). Toisinaan kaipaan pidempiä projekteja (kuten Grönlannin halki hiihto vuonna 2019), mutta monesti oman 1,5-vuotiaan pojan kanssa sunnuntaiseikkailu lähimetsässä riittää vallan hyvin.
Nykyisin aikaa jää vähemmän muille harrastuksille, kuten kitaransoitolle ja lukemiselle. Kotona odottaa pojan lisäksi myös vaimo ja koira. Meidän perheellä on tällä hetkellä käynnissä myös talonrakennusprojekti Lahdessa.
Minkälaisten mutkien kautta päädyit Biitille töihin?
Olen lähtöisin Suomen kauneimmasta kaupungista Kouvolasta ja olen opiskellut Lahdessa ammattikorkeakoulussa ja Lappeenrannassa vielä kauppatieteiden maisteriksi. Viimeiset seitsemän vuotta olen työskennellyt erilaisissa myynnin ja projektipäällikön rooleissa. Biitille houkutteli siirtyminen nopeatempoiseen työympäristöön sekä halu oppia uutta.
Salesforce-maailma ja Biit eivät olleet minulle entuudestaan kovin tuttuja, joten ensimmäinen headhunterin soitto ei vielä juuri vakuuttanut. Ajattelin kuitenkin kuunnella, mitä tarjottavaa Biitillä minulle olisi.
Keskustelut Laurin (Lauri Kurki) ja Raimon (Raimo Jalonen) kanssa saivat minut vakuuttuneeksi siitä, että Biitistä ollaan leipomassa maailmanluokan Salesforce-taloa, joka panostaa erityisesti myynnin ja markkinoinnin osaamiseen. Kukapa ei sellaiseen tarinaan haluaisi lähteä mukaan!
Biitille siirryin vajaa vuosi sitten naapuritalosta Capgeminiltä. Vaikka työpaikat eivät ole vaihtuneet kuin muutamaan kertaan, niin kotiosoite on sen sijaan vaihtunut tiheään tahtiin – milloin tulipalon takia, milloin halusta muuttaa “maalle”, milloin perheenlisäyksestä ja milloin halusta palata takaisin kaupunkiin.
Mitä teet Biitillä?
Customer Success Managerina vastaan joukosta Biitin nykyisiä asiakkaita. Minulla on myynnillinen rooli, johon yhdistyy kuitenkin paljon projekti- ja palvelupäällikkömäisiä piirteitä.
Tavoitteenani on tuoda asiakkaille näkemyksiä siitä, miten heidän liiketoiminnan prosesseja, kuten esimerkiksi myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua, voidaan kehittää sekä havainnollistaa teknologian roolia siinä.
Näiden keskustelujen pohjalta sitten luodaan yhdessä asiakkaiden kanssa tiekarttaa tuleville kehityskohteille ja suunnitellaan projektitoteutuksia. Silloin kun puhutaan isommista kokonaisuuksista, niin meiltä on mukana myös arkkitehtiä, kehittäjää ja konsulttia.
Työpäivät koostuvat tapaamisista asiakkaiden ja omien konsulttien kanssa, tarjousten työstämisestä sekä omiin asiakkaisiin kohdistuvien myynti- ja markkinointitoimenpiteiden suunnittelusta ja toteutuksesta.
Työn luonteen vuoksi kiireisimpinä aikoina päivät venyvät helposti hieman normaalia pidemmiksi, mutta hiljaisempina aikoina tunnit saa kirittyä aina lyhyempinä työpäivinä tai vapaapäivinä takaisin.
Kerro kolme mahtavinta asiaa, joista tykkäät työssäsi eniten?
- Kollegat. Meillä on monia todella kovan luokan teknologia- ja liike-elämän osaajia, jotka ovat myös aina valmiita auttamaan.
- Omat asiakkaat. Pääsen työskentelemään laaja-alaisesti hyvin erityyppisten organisaatioiden kanssa tech startupeista non-profitteihin sekä pk-toimijoista kansainvälisiin brändeihin.
- Oppimisen ja kehittämisen ilmapiiri. Meillä on yrityksenä ja yksittäisinä työntekijöinä palava halu kehittää sekä meidän omaa että asiakkaiden toimintaa kovalla vauhdilla.
Mikä on ollut sinulle mieleenpainuvin hetki Biitillä?
Palaan heti ajatuksissa takaisin ensimmäiseen työpäivääni, joka alkoi meidän iki-ihanan HR-koordinaattorin, Nean, 121-perehdytyksellä. Nealla oli korviin asti ulottuva hymy (kuten aina) ja hän totesi moneen otteeseen, että “me ollaan täällä niin kovasti jo odotettukin sun saapumista”. Siitä tuli heti sellainen fiilis, että olen saapunut oikeaan paikkaan.