Kuukauden biittiläiseksi on valittu vaikeiden kysymysten esittäjänä tutuksi tullut Jaakko Koivisto, joka vastaa Biitillä viestinnästä sekä toimii osana pientä mutta aikaansaavaa markkinointitiimiä. Työkavereiden keskuudessa Jaakko tunnetaan leikillisesti nakkiautomaattina, jonka yhteydenotto tietää monesti hieman lisähommia tai vähintään puolen tunnin juttutuokiota.
Minkälainen tyyppi Jaakko on?
Kuvailisin itseäni vastuulliseksi aikuiseksi, jolle on jäänyt kyselyikä pysyvästi päälle. Olen luonteeltani äärettömän utelias ja saatan innostua hetken mielijohteesta mitä yllättävimmistä asioista, kuten tähtitieteestä, kryptovaluutoista tai eksoottisista salaattikastikkeista.
Urheilu on aina ollut iso osa elämääni. Pelailin pitkään koripalloa, mutta lukuisten loukkaantumisten jälkeen olen siirtynyt turvallisempien lajien, kuten kuntosaleilun, metsässä samoilun, tanssin, frisbeegolfin, pöytätenniksen ja penkkiurheilun pariin. Urheilun lisäksi olen musiikin suurkuluttaja ja intohimoinen teknobileiden ystävä.
Asustelen tällä hetkellä yksin Helsingissä, mutta veri vetää kovasti takaisin Tampereelle, jossa asuin opiskeluaikoina jo aikaisemmin kuuden vuoden ajan.
Minkälaisten mutkien kautta päädyit Biitille töihin?
Olen työskennellyt Biitillä jo rapiat puolitoista vuotta, mutta itse asiassa yhteinen tarinamme alkoi jo vuoden 2018 alussa, jolloin tein silloisen päivätyöni ohella keikkahommia sisällöntuottajana. Tein silloin Biitille long-form-tyyppisiä haastatteluja kuukausittain.
Nykyisessä pestissäni, eli viestinnän vetäjänä aloitin lokakuussa 2019. Siirryin silloin Biitille Microsoftilta, jossa työskentelin viestintäasiantuntijana. Ennen Microsoftia ehdin tehdä kaikenlaista viestintään liittyvää toimittajana, tiedottajana, kouluttajana ja opettajana.
Juuri ennen Biitille siirtymistä halusin päästä viestintäkuplasta lähemmäs liiketoiminnan ydintä. Biitin tarjoama kokonaisuus oli yksinkertaisesti liian houkutteleva, sillä sain heti vastuulleni yrityksen sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittämisen sekä pääsin perehtymään kokonaan uusiin teemoihin, kuten markkinoinnin koko kirjoon, myyntiin ja datan hyödyntämiseen.
Koulutukseltani olen mediajohtamisen maisteri. Joudun aina hieman selittämään koulutustaustaani, sillä meitä mediajohtamiseen erikoistuneita ihmisiä on Suomessa vain kourallinen. Lähdin aikoinaan opiskelemaan Tampereelle tiedotusoppia, mutta päädyin muutamien sattumien kautta ensimmäisten joukossa opiskelemaan mediajohtamista, eli media-alan yritysten johtamista.
Mitä teet Biitillä?
Vastaan Biitin sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittämisestä sekä kuulun meidän kaupalliseen tiimiin, jonka vastuulla on muun muassa markkinointi. Suurin osa työajastani kuluu itse asiassa juuri kaikenlaiseen markkointitekemiseen, eli sisältömarkkinointiin sekä esimerkiksi erilaisten kampanjoiden ja tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen.
Vastaamme markkinointipäällikömme Jarmo Tuutin kanssa Biitin markkinoinnista ja kaikesta ulos tulevasta sisällöstä. Täysin epävirallinen työnjakomme on sellainen, että Jarmo pyrkii kehittämään asioita pitkäjänteisesti ja minä puolestani jahtaan ykssarvisia, eli yksittäisiä jättionnistumisia.
Joku varmaan miettii, mitä sellaiset jättionnistumiset mahtavat olla. Yksi esimerkki sellaisesta on viime vuoden keväänä koronarajoitusten iskiessä julkaisemamme kattava opas myynnin johtamista poikkeustilanteessa. Tuota reilussa viikossa loihdittua opasta ladattiin tuhansia kertoja sekä saimme siitä älyttömästi positiivista palautetta myynnin parissa työskenteleviltä ihmisiltä.
Kerro kolme mahtavinta asiaa, joista tykkäät työssäsi eniten?
Koska olen tähän mennessä haastatellut kaikki meidän kuukauden työntekijät, tiedän kuinka paljon he fiilistelevät meidän tiivistä työyhteisöä, yhdessä tekemisen meininkiä ja mahtavia asiakkaita. Siksi haluan mainita seikkoja, jotka jäävät yleensä vähemmälle huomiolle.
- Esteetön pääsy dataan. Ensimmäistä kertaa urallani pääsen tarkastelemaan muutakin kuin toissijaista viestintädataa, kuten esimerkiksi some-aktiivisuutta ja yksittäisten sisältöjen lukukertoja. Asiakas- ja myyntidataa tarkastelemalla koen jatkuvasti uusia ahaa-elämyksiä sekä ymmärrän päivä päivältä paremmin, mitä meidän pitää viestinnässä ja markkinoinnissa tehdä, jotta voimme yrityksenä menestyä entistä paremmin.
- Mahdollisuus viedä kehitysideat käytäntöön. Meillä on sellainen eteenpäin pyrkivä kulttuuri, jossa kuka tahansa voi koska tahansa esitellä uusia kehitysideoita vaikka suoraan toimitusjohtajalle. Mikäli idea todetaan yhdessä toteuttamiskelpoiseksi, niin samalla sitä saa halutessaan vastuun idean viemisestä käytäntöön.
- Eroon lokeroista. Vaikka kaikilla biittiläisillä on selkeät roolit, niin todellisuudessa ketään ei pakoteta mihinkään lokeroon. Vaikka pääasiallinen vastuualueeni on viestintä, niin olen myös läheisesti kehittämässä meidän markkinointia sekä tutustumassa myyntiin. Koen, että ajatuksiani ja näkemyksiäni arvostetaan silloinkin, kun emme keskustele viestinnästä.
Mikä on ollut sinulle mieleenpainuvin hetki Biitillä?
Supersuositun Breaking Bad -sarjan spinoffissa Better Call Saulissa on sellainen jakso, jonka nimi on ”Quite a Ride”. Se kuvaa erittäin hyvin myös sitä, minkälaista on ollut työskennellä Biitillä. Tähän reiluun puoleentoista vuoteen mahtuu monia juonenkäänteitä, jotka vetävät vertoja salkkareille.
Yllättävän vaikeaa valita kaikista ikimuistoista tapahtumista mitään yksittäistä hetkeä. Kun nyt kuitenkin pitää yksi hetki valita, niin ehkä se oli kuitenkin se ensimmäinen työpäivä vanhalla toimistollamme.
Ennen kaikkea se hetki, kun marssin ovista sisään ja bongasin Tuutin Jarmon, jonka olen tuntenut koko ikäni. En olisi koskaan uskonut, että päätyisimme joku päivä tekemään töitä yhdessä täyspäiväisesti. Kuka sanoo, ettei parhaiden kavereiden kanssa voi tehdä töitä tehokkaasti ja tuloksellisesti?!