Kuukauden biittiläiseksi on valittu kävelevä tietosanakirja Timo Kovala, joka tietää mitä ihmeellisimpiä asioita, mutta on samaan aikaan timanttinen markkinointiosaaja. Timo on reilun puolen vuoden aikana ehtinyt olla mukana jos jonkinmoisessa asiakasprojektissa sekä samaan aikaan tuonut taloon paljon uusia raikkaita ajatuksia siitä, miten markkinointia tänä päivänä kannattaa kehittää.
Minkälainen tyyppi Timo on?
Kuvailisin itseäni yleisesti ottaen scifi-, fantasia-, trivia- ja dokkarinörtiksi, eli kaikki tuollaiset asiat kiinnostavat. Illat ja viikonloput menevät usein niin, että vietän vaimoni kanssa aikaa, kokkailen, lenkkeilen ja päädyn loppuillasta katselemaan kaikenlaisia dokumentteja.
Myös musiikki ja musisointi ovat aina kuuluneet elämääni jollakin tavalla. Soitin 14 vuotta pasuunaa ja olin jopa hetken aikaa freelance-muusikkona Kemin kaupunginorkesterissa ennen kuin lähdin opiskelemaan.
Nykyisin laulan espoolaisessa aikuisten Juvenalia-kuorossa, jonka kanssa kävimme syksyllä 2019 Italiassa kansainvälisissä kuorokilpailuissa pokkaamassa kolme kultapokaalia.
Ammatillisessa mielessä minua kiinnostaa kaikenlainen ongelmanratkonta. Markkinoinnissa ja markkinoinnin konsultoinnissa minua viehättää erityisesti se, kun siinä pitää kyetä sovittamaan yhteen eri sidosryhmien tarpeita. Pitää mennä asiakkaan ehdoilla, mutta kuitenkin kohti liiketoimintatavoitteita.
Minkälaisten mutkien kautta päädyit Biitille töihin?
Valmistuin 2017 keväällä Turun kauppakorkeakoulusta, jossa opiskelin markkinointia pääaineena. Opinnot venähtivät hieman suunniteltua pidemmiksi, koska olin aktiivisesti mukana kaikenlaisissa opiskelijajärjestöissä sekä vietin Tokiossa vuoden päivät vaihto-opiskelijana.
Opintojen loppumetreillä suuntasin Unileverille tekemään perinteisiä brändinrakennushommia. Työ oli kivaa, mutta ei ehkä sittenkään ihan minun juttuni. Kaipasin tekemisen taustalle dataa.
Unileveriltä päädyin OP:lle, jossa vajaan kolmen vuoden ajan työskentelin lukuisten CRM-järjestelmien parissa. Työni oli kaikenlaista CRM:ään liittyvää tekemistä, kuten myynnin edistämistä, soittolistojen laatimista ja kampanjointia.
OP:lta siirryin hetkeksi markkinointikonsultiksi Nordic Morning -nimiseen firmaan, josta minut rekrytoitiin Biitille. Biitin HR-koordinaattori Nea laittoi minulle viestiä linkkarissa juuri sopivaan aikaan, sillä minusta oli juuri alkanut tuntua siltä, että olisi aika hypätä muualle.
Mitä teet Biitillä?
Biitillä minulla on päässäni useita hattuja.
Konsultin roolissa konffaan asiakkaiden järjestelmiä, konsultoin sekä teen asioita, joita asiakkaat pyytävät – ja joskus myös asioita, joita asiakkaat eivät osaa pyytää.
Lisäksi minulla on nyt myös tiiminvetovastuu, eli vedän meidän kuuden hengen markkinointiosaajien tiimiä sekä vastaan meidän markkinointikonsultoinnin kehittämisestä ja edistämisestä.
Työhöni kuuluu kaikenlaista muutakin, kuten tuoreempien markkinointikonsulttien sparraamista, fasilitointia ja myyntikeissien koordinointia sekä niissä auttamista. Muutamalle asiakkaalle olen myös käynyt vetämässä koulutuksia.
Kerro kolme mahtavinta asiaa, joista tykkäät työssäsi eniten?
- Ekana on pakko mainita meidän mahtava HR-kaksikko, eli Nea ja Riina. Monessa firmassa HR on sellainen kasvoton osasto, jota ei tule ajateltua. Meillä Nea ja Riina ovat sellaisia, joihin on viikoittain yhteydessä ja joilta saa aina tarvittaessa jeesiä. Muutenkin meidän tekemisessä HR on aivan ytimessä. Ihmisten jaksaminen koko ajan framilla. Osaan arvostaa sitä.
- Toisena asiana mainitsen tietynlaisen individualismin, johon meillä rohkaistaan. Vaikka meillä on yhteisesti sovitut raamit siihen, kuinka esimerkiksi asiakasprojektit vedetään, niin jokainen saa tuoda niihin omat mausteensa. On mukavaa huomata, että vaikka itse projektit olisivatkin muuten samanlaisia, niin tämä tekee jokaisesta projektista kuitenkin omanlaisensa.
- Kolmantena asiana mainitsen työkaverit. Nostan heistä vielä erikseen myyjät, joiden kanssa teemme koko ajan tiiviisti hommia. Meidän myyjät ovat mahtavia tyyppejä, joiden kanssa on aina hauskaa.
Mikä on ollut sinulle mieleenpainuvin hetki Biitillä?
Koska aloitin Biitillä keskellä korona-aikaa, niin mieleenpainuvimpia hetkiä ovat olleet sellaiset kohtaamiset, kun vihdoin on nähnyt jonkun työkaverin kasvotusten ensimmäistä kertaa. Olin esimerkiksi nähnyt Kuhmosen Antin Google Meetsin välityksellä jo ennen kuin olin virallisesti aloittanut. Kun sitten näin hänet ensimmäistä kertaa livenä, niin eka ajatus oli että “kuka toi kaveri on?”.
Samanlaisia hetkiä koin useampia meidän Biitin H2 kick-offissa, kun näin vihdoin ja viimein valtaosan meikäläisistä livenä.