Componenta saavutti Salesforcen CRM-ratkaisun avulla 360 asteen näkymän koko organisaatioon. Ratkaisu paransi myynnin ennustettavuutta ja myyjien välistä seurantaa.
Haaste
- Kaikki asiakkuuksiin liittyvä tieto oli hajallaan.
- Asiakastietojen keskittäminen ja asiakaslähtöinen toiminta vaati kehittämistä.
- Myynnin suoritustehossa havaittiin parannuspotentiaalia.
- Läpinäkyvyydessä oli puutteita – myyntijohto oli vailla täsmäasetta, jolla johtaa myyntiä.
- Myyntiprosessissa havaittiin tehottomuutta, eikä toiminta ollut yhtenäistä.
- Myyntiputken seurannassa oli haasteita.
Ratkaisu
- Ensimmäisessä vaiheessa kokonaisvaltainen implementointi kaikille myyjille, myynnin tuelle sekä johdolle.
- Toisessa vaiheessa suunnitteluun otettiin mukaan koko käyttäjäkunta tarjousprosessin laadun parantamiseksi.
- Kaikille omat mittaristot henkilökohtaisen suoritustason mittaamiseksi.
Tulos
- 360°-näkymä koko organisaatioon toi erinomaiset edellytykset toiminnan seurantaan.
- Ennustettavuus myynnissä parani huomattavasti.
- Myyjien välisen seurannan reaaliaikaisuus paransi myynnin painopistealueiden kehittämistä.
Lisätietoja
Pauli Honkkila
Manager, Sales Process Development
Componenta Oyj
+358 50 354 7858
BiiT Oy
Ikla Puustinen, Partner, tel. +358 50 330 8525