Beely edelläkävijänä autoalan murroksessa

Tie auton rattiin on kulkenut pitkään autokaupan kautta, mutta nykyisin omaan autoon voi päästä käsiksi myös ilman omistamisen murheita. Tässä autoalan murroksessa yhtenä edelläkävijänä on toiminut Beely, joka on alusta asti tarjonnut asiakkailleen kuukausimaksullista autopalvelua. Beely on vuodesta 2019 saakka toiminut kotimainen markkinajohtaja sekä suunnannäyttäjä, joka haluaa jatkossakin toimia alansa edelläkävijänä. Beelyn kasvu on ollut nopeaa ja startup-yrityksestä on vajaassa puolessa vuosikymmenessä kehkeytynyt kasvuyritys.

“Subscription on tulevaisuuden tapa hankkia auto eli ihmiset eivät enää osta niin hanakasti autoja, vaan käyttävät mieluummin autoiluun kuukausimaksullista palvelua.”, Pertti Pigg kertoo.

Pigg on Beelyn toimitusjohtaja ja yrityksen ensimmäinen työntekijä. Beelyn palvelu lanseerattiin heinäkuussa 2019, mutta Pigg aloitti työskentelyn jo vuoden 2018 puolella.

“Globaalisti kuukausimaksullisen autopalvelun osuus voi olla markkinassa 30 prosenttia 2030-2040-luvulla. Suoranaista kilpailijaa meillä ei Suomessa ole.”, Pigg arvioi.

Hakusessa moderni ja tehokas kumppani

Beelyn liiketoiminnan sydän on iBeely, joka sisältää verkkosivut ja verkkokaupan sekä bisneksen ympärille rakentuvan ekosysteemin. Brändin ohella iBeely on yrityksen tärkein kilpailu- ja erottautumistekijä. Koska yrityksen tavoitteena on tarjota alan kehittynein digiekosysteemi, tarvitsee yritys liiketoimintansa tueksi myös moderneja työkaluja sekä järjestelmiä.

Näistä lähtökohdista Beely lähti etsimään sopivaa teknologiaa myynnin tueksi sekä liiketoiminnan kasvattamiseksi.

“Toiveena oli moderni, hyvin ajassa elävä, eteenpäinkatsova, tehokas ja skaalautuva palvelu. Kansainvälisyys ja lokalisointi olivat myös tärkeitä kriteereitä. Toisella puolella oli tietenkin kustannustehokkuus.”, Pigg sanoo.

Teknologiavalintojen osalta Beelyllä tehtiin päätös, että kaikkea ei lähdetä tekemään räätälöidysti, vaan räätälöiden ytimen ympärille tuodaan valmiita komponentteja, jotka tukevat Beelyn liiketoimintaan liittyviä erityispiirteitä. Teknologiaksi valikoitui Salesforce.

Kumppaniksi Beely valitsi Biitin. Vaakakupissa painoivat aikaisemmat referenssit sekä ymmärrys liiketoiminnasta.

“Biitin rooli on näkynyt projektissa vahvimmin siinä, että Biiiltä on ollut mukana henkilö, joka ymmärtää hyvin meidän liiketoimintaa.”, Pigg mainitsee.

Se, joka hallitsee dataa, hallitsee bisnestä

Yrityksessä käytetään Salesforcea nykyään varsin monipuolisesti. Siellä säilytetään esimerkiksi kaikkea asiakkuuksiin liittyvää dataa. Myös kaikki laskutusaineistot tulevat Salesforcen puolelta.

”Salesforce on meillä melkoinen hermokeskus”, Pigg summaa.

Suurimpana Salesforcen hyötynä Beelylla koetaan monipuolisuus ja se, että data pysyy yhdessä paikassa, eikä pirstaloidu. Kuten todettua, datan merkitys on yritykselle ensiarvoisen tärkeää. Asiakkuuksiin liittyvän datan lisäksi liiketoiminnalle kriittistä on myös hinnoitteludata. Beely muokkaa jatkuvasti hinnoitteluaan hintamoottorin avulla vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

“Se, joka hallitsee asiakkuuksiin liittyvää dataa, hallitsee bisnestä.”, Pigg kuvailee.

Asiakaskokemus ja asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on Beelyllä kaiken toiminnan ytimessä. Yritys seuraa tarkasti sitä, miten asiakkaat palvelua suosittelevat sekä sitä, miten vaivattomaksi asiakkaat palvelun käyttämisen kokevat.

”Käymme nämä luvut ja saamamme palautteet läpi tiimipalaverissa joka viikko.”, Pigg toteaa.

Nopeaa kasvua

Beelyn ja Biitin yhteistyön alkamisen jälkeen yrityksen kasvuvauhti on kiihtynyt entisestään.

Asiakkaiden määrä on esimerkiksi lisääntynyt merkittävästi. Beelylla on lisäksi kumppaniekosysteemi, jonka hallinnointi on kriittisen tärkeää. Jälleenmyyjinä on yli 80 kivijalkaliikettä sekä yli 25 autoliikeketjua. Verkostoon kuuluu nykyisin kaikkiaan noin tuhat henkilöä.

Toiminnan laajentuminen, verkostojen kasvaminen ja konseptin kehittyminen uusien ominaisuuksien, palveluiden ja integraatioiden kautta ovat olleet selkeitä muutoksia yhteistyön varrella. Alussa saatiin heti tuloksia, ja projekti sujui kivuttomasti.

Beely ostaa paljon ulkoisia palveluita ja sen oma ydinorganisaatio on pienehkö. Biitin kanssa yhteistyö on näyttäytynyt toimivana ja hyvänä.

Jatkokehitystä seuraavaa kasvuloikkaa varten

Beely haluaa edetä kohti yrityksen seuraavaa kasvuloikkaa. Siks myös iBeelyn osalta ollaan jo edetty jatkokehitysvaiheeseen. Toiveena on jatkaa yhteistä kehittämistä yhtä korkealaatuisesti kuin tähänkin saakka.

“Meidän ja kumppaneiden välisessä yhteistyössä yhteistyön laatuun liittyvät odotukset pitää lunastaa koko ajan. Yhteistyö oli alussa niin korkealuokkaista ja hyvää, että rima on jatkon osalta korkealla”, Pigg toteaa.

Pigg on ollut erityisen tyytyväinen siihen, että projektinhallinta, kustannukset ja aikataulut ovat pysyneet kaiken aikaa hallinnassa.

Yhteistyön merkittävimpiä hyötyjä ovat olleet integraatioiden toteuttaminen eri järjestelmien ja komponenttien välillä.  Koska tulokset ovat olleet tähän asti niin hyviä, niin iBeelyyn on jo suunnitteilla merkittäviä kehityshankkeita tulevalle vuodelle. Myös yrityksen Salesforce-tekemistä kehitetään jatkuvasti.

Beely

Beely on kuukausimaksullisiin autopalveluihin erikoistunut suomalainen yritys, joka haluaa toimia oman alansa suunnannäyttäjänä.