Kerroimme äskettäin siirtyvämme ohjelmistoyhtiö Visman omistukseen. Mistä tässä yrityskaupassa on oikeasti kyse? Miten olemme päätyneet tähän tilanteeseen? Miten jatkamme tästä eteenpäin? Nappasimme haastateltavaksi 13 vuotta sitten Biitin perustaneen Ikla Puustisen, joka on luotsannut yritystä aina näihin päiviin saakka.
Aloitetaan urheilumaailmasta tutulla pakollisella kysymyksellä. Miltä nyt tuntuu?
Olen hämmästynyt kaikista niistä lukuisista positiivisista viesteistä ja yhteydenotoista, joita olemme saaneet uutisen julkistamisen jälkeen. Erityisen upeaa on ollut saada onnitteluja ja menestystoivotuksia monilta tutuilta nimiltä vuosien varrelta. Välillä on ollut hieman vaivaantunutkin olo, kun olen saanut henkilökohtaisia onnitteluja ihmisiltä, jotka ovat omalla tekemisellään meidän firman ja sen menestyksen rakentaneet.
”Erityisen upeaa on ollut saada onnitteluja ja menestystoivotuksia monilta tutuilta nimiltä vuosien varrelta.”
Miksi juuri nyt?
Olemme jo pidemmän aikaa miettineet meille sopivaa tapaa vauhdittaa yrityksen kasvua. Salesforce-markkinat ovat käyneet erittäin kuumina jo jonkin aikaa, joten yhteistyöhön ja kumppanuuteen liittyviä yhteydenottoja on ollut paljon. Halusimme kuitenkin löytää sellaisen kumppanin, joka pystyy tukemaan meidän kasvua sekä haluaa pitää meidät itsenäisenä yhtiönä. Moni on kysynyt, vaikuttiko korona jotenkin meidän päätökseemme. Ei vaikuttanut. Hetki oli oikea.
”Halusimme löytää sellaisen kumppanin, joka pystyy tukemaan meidän kasvua sekä haluaa pitää meidät itsenäisenä yhtiönä.”
Minkälaisen matkan Biit on kulkenut tähän hetkeen?
Matka on ollut uskomattoman antoisa. En olisi ikinä uskonut 13 vuotta sitten, että olisimme jonain päivänä tässä tilanteessa. Matkaan on mahtunut paljon onnistuneita projekteja ja joitakin huonosti menneitä projekteja. Onneksi olemme oppineet kaikista niistä paljon, mutta vielä meillä on toki paljon kehitettävää ja parannettavaa.
Mitkä ovat olleet kolme merkittävintä käännekohtaa Biitin historiassa?
- Ensimmäinen vuosi meinasi päättyä katastrofaalisesti, kun saman viikon aikana pääasiakas irtisanoi kehityssopimuksensa, perustajakollega halusi irtaantua ja ensimmäinen yritykseen palkattu myyntimies päätti lopettaa. Onneksi seuraavalla viikolla alkoi Salesforce-koulutus ja saimme ensimmäisen Salesforce-projektimme. Siitä alkoi matkamme täysin Salesforce-teknologioihin keskittyvänä talona.
- Toinen merkittävä hetki oli päätös lähteä hakemaan kasvua viitisen vuotta sitten. Se päätös muutti meidän tulevaisuuden suunnan kokonaan. Silloin oli itse asiassa melko samanlaiset fiilikset kuin nyt, eli markkinat tuntuivat otollisilta kasvuloikalle.
- Kolmas merkittävä hetki yrityksemme historiassa oli se, kun kaksi vuotta sitten muutimme myyntiorganisaatiomme ja tapamme lähestyä asiakkaita. Muutos ei ollut nopea, mutta sillä on ollut minusta kaikkein suurin vaikutus yrityksemme kehittymiseen. Se loi pohjan meidän nykyiselle strategialle, vaalimallemme Data Driven -ajattelulle ja näkemykselliselle myyntityölle, joiden myötä myös tapamme toimia asiakkaiden kanssa on muuttunut radikaalisti.
Minkälaista on ollut pyörittää Biitiä näin pitkään sekä yrityksen perustajana, omistajana että toimitusjohtajana?
Vaikka joskus ollut haastavia hetkiä ja vaikeita tilanteita, niin aina tämä on ollut mielenkiintoista ja opettavaista. Useammalla pallilla istuessa sitä tosin on monesti liian lähellä asioita, jolloin on vaikeaa tarkastella yrityksen toimintaa kriittisesti. En esimerkiksi vielä viisi vuotta sitten ymmärtänyt, mitä ketterä tekeminen oikeasti tarkoittaa Salesforce-maailmassa.
Tajusin vasta pari vuotta sitten, että meillä on yrityksenä ollut aiemmin hyvin perinteinen tapa myydä asiakkaille palveluitamme, eli olemme kartoittaneet asiakkaiden tarpeita kysymällä “mitä ongelmia teillä on”. Tämä lähestymistapahan toimii edelleen, mutta yhä useammin asiakkaat haluavat kuulla heti ensimmäisestä palaverista lähtien, miten me voimme heidän ongelmiaan ratkaista. Kysymysten sijaan he siis odottavat meiltä vastauksia, ajatuksia ja näkemyksiä. Tämän Visma-järjestelyn myötä uskon, että saan myös itse selkeämpiä suuntaviivoja siitä, mihin ja miten meidän tulee ponnistella seuraavaksi.
”Useammalla pallilla istuessa sitä on monesti liian lähellä asioita, jolloin on vaikeaa tarkastella yrityksen toimintaa kriittisesti.”
Minkälaisena näet oman roolisi jatkossa?
Olen ajatellut, että oma roolini pysyisi jatkossa suht samana, mutta saisin lisää tukea ja sparrausapua oman tekemisen kehittämiseen. Se nimittäin jää usein muun tekemisen jalkoihin. Haluaisin myös viettää jatkossa enemmän aikaa asiakkaidemme parissa ja olla mukana auttamassa heitä kehittämään omaa toimintaansa.
Mitä odotat tulevaisuudelta?
Uskon, että saamme tästä lisää virtaa ja uuden vaihteen päälle. Olemme rakentaneet Biitiä aktiivisesti ja tehneet viime vuosien aikana paljon muutoksia. Minusta tuntuu, että olemme valmiina laittamaan toimintaan lisää kierroksia. Saamme varmasti tämän kaupan myötä myös paljon lisää itseluottamusta tekemiseemme sekä rohkeutta suunnitella tulevaisuutta vieläkin pidemmälle ja kunnianhimoisemmin.
Puhut kierrosten lisäämisestä. Mitä tarkoitat sillä?
Tavoittelemme Salesforce-markkinoita nopeampaa kasvua, joka on tällä hetkellä sellaista 20-30 prosentin vuositahtia. Tarvitsemme siihen lisää kaikenlaisia osaajia. Meidän tavoitteena on tuplata nykyinen kokoluokkamme 50 henkilöstä sadan Salesforce-osaajan tasolle. En usko, että asiakasprojektien määrä kasvaa merkittävästi nykyisestä sadan projektin vuosivauhdista, mutta projektien keskikoko tulee varmasti jatkossa kasvamaan.
Miten Biit muuttuu? Mikä pysyy ennallaan?
Saamme tämän järjestelyn myötä tarjontaamme lisää uusia palveluita sekä lisäkapasiteettia omiin projekteihimme. Uskon, että monille asiakkaillemme tästä on selkeää hyötyä jo lyhyellä aikavälillä. Toimintamme ei sinällään muutu mitenkään näkyvällä tavalla, vaan strategiamme, toimintatapamme, prosessimme, henkilöstömme ja työkalumme säilyvät ennallaan. Enemmänkin muutokset näkyvät yrityksen taustalla tapahtuvissa asioissa, kuten rahoituksessa, HR:ssä ja rekrytoinnissa.
”Saamme järjestelyn myötä tarjontaamme uusia palveluita sekä lisäkapasiteettia omiin projekteihimme. Uskon, että monille asiakkaillemme tästä on selkeää hyötyä jo lyhyellä aikavälillä.”
Mitä Biit tuo mukanaan Visma-perheeseen?
Me tuomme mukanamme ennen kaikkea vahvaa CRM- ja myyntiosaamista. Meidän ehdoton vahvuus on kyky yhdistää teknologia liiketoimintaymmärrykseen. Nämä kaksi maailmaa ovat perinteisesti olleet melko kaukana toisistaan. Salesforce on teknologiana Visman portfoliossa ollut jossain määrin mukana, mutta oma kapasiteetti on ennen meidän mukaantuloa puuttunut.
Tarjoaako Visma-perhe hyvän kodin Biitille?
Visma on hyvin poikkeuksellinen organisaatio, jonka kulttuuri on erittäin kasvuhakuinen ja avoin. Visma on siis ihan meidän näköinen organisaatio. Monet Visma-perheen yhtiöistä ovat itsenäisiä ja itseohjautuvia organisaatioita, joten uskon, että me myös löydämme nopeasti yhteistyömahdollisuuksia Visman eri yksiköiden ja tiimien kanssa.