Pääkirjoitus: Yhden alustan taktiikka vaatii monta pysähdystä

Ikla Puustinen / toimitusjohtaja, Biit Oy

Lataa tästä Biit Fiid Winter ’21 Release kokonaan (.pdf)

Tämänkertaisessa Fiidissä perehdytään hieman tavanomaista teknisempään tapaan aiheeseen, joka nousee asiakaskeskusteluissa vähän väliä esiiin. Nimittäin Salesforcen käytön laajentamiseen.

Kulunut sanonta “nälkää kasvaa syödessä” pätee hyvin myös Salesforcen maailmaan, sillä usein sen ensimmäisen käyttöönottoprojektin jälkeen asiakkaat haluavat tietää, miten he voivat saada alustasta irti maksimaalisen hyödyn.

Useimmat tietävät jo, että Salesforce on nykyisin paljon muutakin kuin asiakastiedon hallintaan tarkoitettu CRM-järjestelmä, mutta mihin kaikkeen muuhun se taipuu?

Kerron usein tässä kohtaa asiakkaille eräästä minulle tutusta yrityksestä, jossa oikeastaan kaikki tekeminen pyörii yhdellä ja samalla alustalla.

Tässä yrityksessä myynnin lisäksi myös markkinointia, asiakaspalvelua, HR:ää, projektityötä ja viestintää pyöritetään Salesforcessa. Jokaisen uuden työntekijän matka yrityksessä alkaa Salesforceen tutustumisesta.

Tässä yrityksessä myynnin lisäksi myös markkinointia, asiakaspalvelua, HR:ää, projektityötä ja viestintää pyöritetään Salesforcessa.

Arvaatteko jo, mistä yrityksestä on kyse? Biitistä tietenkin.

Yhden alustan taktiikka on toimitusjohtajan näkövinkkelistä mahtava asia, sillä voin vaivattomasti käydä yhdestä paikasta katselemassa esimerkiksi markkinoinnin tulevaa ohjelmaa, seurata myynnin kehittymistä, osallistua yrityksen sisäisiin keskusteluihin tai tutustua asiakasprojekteihin. Yrityksen toiminnoista kirjanpito on ainoa, johon Salesforce ei taivu.

En usko, että muillakaan työntekijöillä on valittamista, sillä yhden alustan taktiikalla varmistetaan, ettei siiloja pääse syntymään tai jos niitä on jo syntynyt, niin niistä päästään eroon.

Me emme kuitenkaan ole päässeet tähän pisteeseen kerralla, vaan järjestelmäämme jatkuvasti kehittämällä. Yhden alustan taktiikan toteuttaminen edellyttää monia pysähdyksiä, jolloin mietitään seuraavia kehityskohteita. Esimerkiksi markkinoinnin sisältökalenteri on työkalu, jonka olemme itse järjestelmään rakentaneet.

Tässä Fiidissä tutustutaan yhden konsulttimme silmin siihen, minkälainen maailma Salesforcen CRM-kuoren alta avautuu sekä perehdytään muun muassa IT-arkkitehtuuriin, joka jää usein liian vähälle huomiolle.

Toivottavasti saatte tästä numerosta ajatuksia siihen, mihin suuntaan te voisitte Salesforceanne kehittää.

Call to action

Tilaa kuukausittainen uutiskirje!