Biit Rich Portal – Yhden luukun periaate osaksi IT-ratkaisuja

Biitillä arkkitehtinä työskentelevä Sakari Valtari ei varmasti ole ainoa, joka on tympääntynyt samojen asioiden toistamiseen yritysten kanssa asioidessaan. Ystävällisin asiakaspalvelijakaan ei voi tarjota laadukasta asiakaskokemusta, jos asiakastiedot eivät kulkeudu asiakaspolun mukana. Rich Portal on ratkaisu tähän haasteeseen.

Teksti: Sakari Valtari

Lataa tästä Biit Fiid Winter ’21 Release kokonaan (.pdf)

Oletko koskaan tehnyt asuntolainahakemusta verkkopankissa? Minä olen.

Tyypillisesti prosessi etenee niin, että ensin verkkopankkiin kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella, jonka jälkeen luodaan uusi lainahakemus.

Hakemuksessa selvitetään perusteellisesti hakijan kulurakenne, eli tulot ja menot. Vanhojen palkkakuittien kaivelemiseen ja tilitapahtumien selaamiseen kannattaa varata aikaa. 

Jos lainaa haetaan puolison kanssa, koko prosessi suoritetaan tietenkin kahteen kertaan. On täysin ymmärrettävää, että pankki haluaa tiedot selvittää, jotta se osaa arvioida minkä suuruiseen lainaan minun (ja puolisoni) rahkeet riittävät.

Sitä vaan on vaikeampi ymmärtää, mikseivät nämä tiedot ole hakemuksessa esitäytettyinä, koska valtaosa tiedoista löytyy verkkopankista jo muutenkin.

Ainakin omasta verkkopankistani tiedot voimassa olevista lainoista sekä kuukausitason tuloista ja menoista löytyvät helposti. Kulut on vieläpä hienosti eroteltu eri kategorioihin kuten asumiseen, ruokaostoksiin ja harrastuksiin. Todella kätevää!

Kaikesta huolimatta nämä tiedot eivät ui sulavasti lainahakemukseen, jossa esitäytettyinä näkyvät ainoastaan yhteystietoni. Miksi?

Missä pullonkaula?

Tiedän pankkien järjestelmäarkkitehtuurista sen verran, että yleensä taustalla on useita järjestelmiä. Kokonaisuus on huomattavasti monimutkaisempi kuin miten se pankin asiakkaalle näyttäytyy. 

Tässä päästäänkin edellä kuvaamani skenaarion yhteen oleelliseen pullonkaulaan. Syystä tai toisesta lainahakemukseen ei saada tuotua tietoja, jotka ovat tallessa yhdessä tai useammassa järjestelmässä. 

Ongelman taustalla voi esimerkiksi olla ns. legacy-järjestelmä (suomeksi vanha järjestelmä, jota ei enää kehitetä ja joka perustuu vanhentuneeseen teknologiaan), joka pyörittää pankin tärkeimpiä ydinprosesseja, mutta josta puuttuvat nykyaikaiset rajapinnat. Tämä hankaloittaa integraatioiden rakentamista.

”Voi myös olla, että tieto on hajallaan niin monessa eri järjestelmässä, että asiakkaan kannalta oleellisen tiedon esittäminen vaatisi sen jalostamista ja yhdistelyä.”

Voi myös olla, että tieto on hajallaan niin monessa eri järjestelmässä, että asiakkaan kannalta oleellisen tiedon esittäminen vaatisi sen jalostamista ja yhdistelyä.

Kolmas syy ongelmaan voi liittyä tietoturvaan, eli sensitiivistä asiakastietoa ei haluta tallentaa muualle kuin lähdejärjestelmään.

Rich Portal ratkaisee haasteet

Edellä mainitut haasteet ovat kuitenkin ratkaistavissa. Olemme kehittäneet siihen Rich Portal -nimisen ratkaisun, joka on nimensä mukaisesti portaali, jossa käyttäjälle tarjotaan portaalin muodossa sekä tietoa että palveluja yhden luukun periaatteella.

Portaalin merkittävin hyöty on siinä, että sen avulla hajanainen järjestelmäarkkitehtuuri saadaan näyttämään loppukäyttäjän näkökulmasta yhtenäiseltä, katkeamattomalta palvelulta. Tämä luonnollisesti parantaa asiakaskokemusta huomattavasti.

”Portaalin merkittävin hyöty on siinä, että sen avulla hajanainen järjestelmäarkkitehtuuri saadaan näyttämään loppukäyttäjän näkökulmasta yhtenäiseltä, katkeamattomalta palvelulta.”

Kuvittelepa täyttäväsi alussa kuvaamaani lainahakemusta niin, että kaikki esitiedot ilmestyisivät valmiiksi täytettyinä hakemukseen. Teknisesti temppu toteutetaan siten, että portaali joko hakee tai näyttää (jolloin tietoja ei tallenneta portaalin kantaan) tietoja lukuisista taustajärjestelmistä sekä tarvittaessa käynnistää prosesseja näissä järjestelmissä.

Heroku taikasauvana

Teknisesti Rich Portal on toteutettu Heroku-sovelluskehitysalustalle, joka on täysin pilvipohjainen PaaS-ratkaisu (Platform as a Service). Heroku tarjoaa työkalut ohjelmien kehittämiseen, ajamiseen ja hallinnointiin skaalautuvasti, eli palvelu mitoitetaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan ja suorituskykyä voidaan tarvittaessa nopeasti lisätä tarpeiden kasvaessa.

Koska Heroku on osa Salesforce-alustaa, siihen on sisäänrakennettu integraatio Herokun ja Salesforcen tietokantojen välillä. Näin ollen kaikki organisaation nykyisen Salesforce-ympäristön data on helposti ja nopeasti käytettävissä Herokussa.

Heroku on myös täysin Salesforcesta riippumaton sovelluskehitysalusta, jonka päälle ohjelmia voi kehittää kaikilla yleisimmillä kielillä kuten Node, React, Java, Ruby ja PHP. Sen päälle kehitetyt palvelut voivat pyöriä täysin itsenäisesti, osana asiakkaan olemassa olevaa sivustoa tai sitten osana Salesforcen Community Cloud -portaaliratkaisua.

Rich Portalin tapauksessa kehitetyt sovellukset ovat käytännössä integraatioita ja rajapintoja taustajärjestelmiin sekä käyttöliittymäkomponentteja, joiden avulla dataa rikastetaan ja tarjoillaan käyttäjälle helppokäyttöisessä muodossa. Sen avulla saadaan niin eräajoon perustuvat legacy-järjestelmät kuin moderneja REST-rajapintoja hyödyntävät digipalvelut liitettyä toisiinsa portaalin päällä.

Rich Portal taipuu moneen

Nykyisin puhutaan paljon palvelujen digitalisoinnista ja yritysten käytössä olevan valtavan datamäärän paremmasta hyödyntämisestä osana asiakaskokemusta ja kilpailuedun saavuttamista. Samaan aikaan myös asiakkaat osaavat vaatia palveluilta enemmän sekä kuluttaja- että B2B-puolella.

Rich Portal on tähän erittäin tehokas ja joustava työkalu, joka taipuu moniin käyttötarkoituksiin. Tällä hetkellä olemme rakentamassa asiakkaillemme Rich Portalin avulla ratkaisuja muun muassa paremman asiakaspalvelukanavan toteuttamiseen.

Tavoitteena on rakentaa kattava kanava, jonka kautta asiakas voi yhtä lailla hallinnoida ostamiaan koneita, tilata kätevästi varaosia, olla yhteydessä asiakaspalveluun sekä seurata koneista saatavaa anturidataa. Kaikki tämä siis yhdessä paikassa, vaikka taustalla on lukuisia eri järjestelmiä.  

Ehkä saan vielä joku päivä täytellä kahvikupin ääressä lainahakemuksia ilman ylimääräisiä häslinkejä.

Call to action

Tilaa kuukausittainen uutiskirje!