CRM-restart ja Salesforcen uusi käyttöönotto
Ei ole mitenkään tavatonta, että CRM-järjestelmä ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Tällaisessa tilanteessa voi olla aiheellista ottaa järjestelmä käyttöön uudelleen.
Ennen kuin harkitsee järjestelmän uutta käyttöönottoa, on syytä tunnistaa milloin CRM-järjestelmä ei toimi halutulla tavalla.
Tyypillisimpiä tunnusmerkkejä uudelleenkäynnistyksen tarpeessa olevalle järjestelmälle ovat:
- Järjestelmässä on paljon virheellistä tai vajavaista dataa.
- Järjestelmän käyttöaste on alhainen.
- Myynnin ennustaminen järjestelmän avulla on vaikeaa tai mahdotonta.
- Järjestelmä ei tue kaikkia myyntiprosesseja, jolloin esimerkiksi myyntiprojektia yritetään soveltaa sellaisiin prosesseihin, joihin se ei sovellu.
Lue lisää merkkejä artikkelista ”Mistä tunnistat, ettei CRM-järjestelmääsi ole tehty sinua varten?”
Ongelma ei useinkaan ole itse järjestelmässä, vaan sen pystyttämisessä ja kehittämisessä liiketoiminnan kehittymisen mukana.
Mikäli järjestelmää ei ole rakennettu yrityksen oikeisiin tarpeisiin tai muokattu vastaamaan ajan saatossa muuttuneisiin tarpeisiin, edessä on ennen pitkää tilanne, jolloin järjestelmä ei enää tue käytännön tekemistä.
Tällaisessa tilanteessa on syytä palata lähtöviivalle, tarkastella tavoitteita, ratkaista ongelmat järjestelmää konfiguroimalla ja käynnistää järjestelmä uudelleen. Koska restartin myötä järjestelmän käyttötapa muuttuu, pitää uusi toimintamalli viedä lopuksi vielä käytäntöön ja saada ihmiset sitoutumaan siihen.
Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä!