Jos saisin lantin jokaisesta kerrasta, kun törmään väitteeseen “data on uusi öljy”, voisin elättää itseni pelkästään lueskelemalla eri alojen blogeja. Mitä ihmettä tällä väitteellä oikein ajetaan takaa?
Ikla Puustinen, CEO, Biit Oy
Tässä Fiidissä tartumme tähän usein toistettuun väitteeseen. Tämän numeron ykkösteemana on siis data ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa.
Mikä datasta tekee niin suositun puheenaiheen? Miksi aiheesta puhutaan vuodesta toiseen samaan sävyyn? Onko se todella niin arvokasta kuin blogiotsikot julistavat? Miten dataa hyödynnetään? Minkälaista dataa liiketoiminta kaipaa?
”Mikä datasta tekee niin suositun puheenaiheen?”
Näihin kysymyksiin pyrimme tarjoilemaan vastauksia useamman ihmisen voimin. Muun muassa meillä vuoden alusta asti työskennellyt Laura Pitkänen kertoo tämänkertaisessa julkaisussa oman vaiherikkaan rakkaustarinansa dataan. Se tarina sai alkunsa Helsingin yöelämästä – uskokaa tai älkää.
Me Biitillä elämme, kuten saarnaamme. Meille data on kaikessa tekemisessä ja päätöksenteossa äärettömän tärkeää.
Sen avulla tiedämme, mihin suuntaan olemme milloinkin menossa ja mihin asioihin keskittymällä voimme tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä. Ilman laadukasta dataa olisimme rehellisesti pulassa.
Siksi kerromme myös yhden oman asiantuntijamme sekä erään mielenkiintoisen vierailijan suulla, minkälainen data on liiketoiminnan kannalta erityisen kriittistä ja miten sitä dataa käytännön tasolla hyödynnetään päätöksenteossa sekä jokapäiväisessä toiminnassa.
Toivotan sinulle antoisia lukuhetkiä. Toivottavasti onnistumme hieman näiden tarinoiden avulla karistamaan sitä mystistä ja hähmäistä viittaa, jota datalle on jo pitkään aseteltu.
Kyse on lopulta melko yksinkertaisista asioista, joita ihan jokainen organisaatio voi tehdä hyödyntääkseen tietoa kaiken päätöksenteon ja toiminnan tukena. Kuten Pitkänen omassa tarinassaan muistuttaa, niin sitä on tehty jo ennen kuin datan hyödyntäminen oli edes yleinen puheenaihe.