perjantai, 31.3.2023, Avainsanat: chatgpt, Salesforce, tekoäly
Lähdin kokeilemaan ChatGPT:n yhdistämistä Salesforceen – mitä opin?
Lähdin kokeilemaan valtavasti huomiota viime aikoina saaneen ChatGPT:n yhdistämistä Salesforceen. Lopputulos on nähtävissä tämän kirjoituksen yhteydessä olevassa videossa. Kerron nyt hieman tarkemmin tästä kokeilustani.
Uusi ystävämme ChatGPT on tosiaan herättänyt paljon huomiota viime aikoina. Moni on kokeillut etsiä sillä tietoa tai kirjoittaa runoja, ja lopputulokset ovat olleet vaikuttavia. Jotta tekoälystä saa enemmän irti, sen on pystyttävä suoraan yhdistymään muihin järjestelmiin kuten toiminnanohjaukseen tai asiakkuudenhallintaan.
Jotta ChatGPT:n saa toimimaan Salesforcen – tai minkä tahansa ulkoisen järjestelmän – kanssa, niin siihen on luotava integraatiot, joiden tekeminen on usein vaivalloista ja hidasta. Välttääkseni kaiken “dokumentaatiorämpimisen” ja “päähän seinään hakkaamisen” pyysin ChatGPT:tä tekemään integraatiokutsut ja käyttöliittymän.
Hetkessä koodit oli kopioituna Salesforceen ja lopputuloksena järjestelmä käänsi automaattisesti asiakkaan kyselyt, minkä lisäksi generoi niihin sähköpostivastaukset. Tämän kaiken tekeminen kesti alle tunnin!
ChatGPT:n rajapintaa kutsutaan yksinkertaisesti lähettämällä sinne vastaava chat-teksti kuin käyttöliittymässä ja tekoäly vastaa siihen kuten käyttöliittymässä. Toimintaperiaate on rajapinnalle nerokas. Teknisesti samalla kyselyllä voi tehdä käytännössä mitä vain! Rajapinnan kyselysanomat ovat yksinkertaisesti muotoa:
- käännä minulle seuraava teksti englanniksi “<tänne teksti>”
- luo minulle sähköpostivastaus tekstiin “<tänne teksti>”, …
Yhtä rajapintaa, joka on toteutettavissa alle tunnissa(!) voidaan käyttää lukemattomiin tarkoituksiin. Lisäksi tekoälyn palauttamaa vastausta voidaan ohjata oikeanlaisella “kyselytekstillä”, jolloin vastaus palautuu esimerkiksi asiakkaan tunnetilan perusteella. Tämä vaatii ihmisiltä uudenlaisen taidon: miten kysellä tekoälyltä tehokkaasti (“prompt writing”)!
Markkinoilla on lukemattomia tekoälyratkaisuja, jotka toimivat esimerkiksi chat-botteina, automaattisina kielenkääntäjinä, tekstin analysoijina jne. Nyt yhdellä järjestelmällä käyttäen yhtä rajapintaa, voidaan korvata lähes kaikki. Tekoälylle on juuri käymässä samoin kuin sosiaaliselle medialle, missä kaikki keskittyy muutamalle toimijalle.
Aloitan kirjoittamaan liittyen teknologiaan ja johtamiseen. Jos aihepiiri kiinnostaa, niin voit seurata minua LinkedIn:ssä tai Twitterissä!
Ps. Jos haluat lähdekoodit, niin laita DM!
Kirjoittaja
Avainsanat