perjantai, 2.3.2018, Avainsanat: , , ,

Mitä myyntijohtaja voi oppia juuri perustetusta koneälypuoleesta?

Suomeen perustettiin 2.3.2018 koneälypuolue. Vaikka tämä nyt saattaa kuulostaa hömpältä, niin pohditaan blogin verran, noin 2 minuuttia, mikä juttu ja mitä myynnistä vastaavan johtajan pitäisi tästä olla mieltä?

Yle uutisoi 1.3.2018, että “maailma on monimutkaistunut, eikä perinteinen poliittinen järjestys tai perinteiset puolueet pysty enää tarjoamaan globaaleihin ongelmiin kestäviä ratkaisuja” ja tämän lisäksi ihminen omilla päätöksillään on vienyt maapallon jamaan, missä se nyt on. Tästä syystä on hyvä ottaa “ulkopuolinen” arvioimaan ja jopa tekemään päätöksiä.

BBC 2.1.2018, että tekoäly arvio lääkäreitä paremmin sydänsairaudet ja keuhkosyövän. Tutkimuksen mukaan NHS (National Health Service, Yhdistyneen kansakunnan julkinen terveydenhuoltojärjestelmä ja samalla maailman suurin), tulee säästämään 50 % 2,2 miljardin punnan vuosittaisista patologian kuluista, kun tekoäly otetaan käyttöön.

Netissä pyörii paljon meemejä. Yksi mieleenpainuvimmista on sitaatti IBM:n entiseltä toimitusjohtajalta Thomas Watsonilta, joka sanoi, että maailmassa on tarvetta ehkä viidelle tietokoneelle. Toinen silmiinpistävä on vertailu maailman suurimmista palveluntarjoajista. Elokuvissa Netflix, joka suosittelee kymmenistä tuhansista videoista juuri sinulle sopivimmat. Verkkokaupoista Alibaba, Amazon ja eBay, jotka jokainen laskee tarkasti, mitä juuri sinä tarvitset. Musiikista Spotify, joka sekin tekee samaa. Youtube tekee tätä yli 7 miljardin videon kanssa. Näissä kaikkialla taustalla on tekoäly, joka yrittää vaikuttaa meihin tunnistamalla omaa ja muiden ihmisten käyttäytymistä.

Näissä kaikkialla taustalla on tekoäly, joka yrittää vaikuttaa meihin tunnistamalla omaa ja muiden ihmisten käyttäytymistä.

Miksi sitten koneälypuolue on kova juttu? Jos kone oikeasti tekee päätöksiä faktojen pohjalta, silloin oikeistolainen, keskustalainen tai vasemmistolainen ideologia ei vaikuta päätöksiin. Sama pätee myös liberaaliin ja konservatiiviin. Silloin myöskään vanhat, keski-ikäiset, lapsiperheet ja muut nuoret eivät välttämättä pääse etusijalle. Tekeekö tämä sitten kaikille kaikkea ja kenellekään ei yhtään mitään? Sitä on tässä vaiheessa vaikea arvioida.

Myyntijohtaja, miksi sinun pitäisi kiinnostua tekoälystä?

Siksi, että jos nyt katteet, tuoteryhmät, asiakkuudet, alueet, myyjät, käynnit, keskikaupat ja myyntikäyntien jakautuminen sekä seuraavat toimenpiteietä myynnissä ja johtamisessa ovat vaikeita analysoitavia, niin miksi et antaisi koneen tehdä sitä kanssasi? Välttämättä se top 100 firma ei ollutkaan se paras paikka, eikä se tuttu kontakti sieltä asiakkaalta paras kontakti. Välttämättä myöskään tiettyjä tuotteita tai palveluja ei olisi kannattanut lähteä tarjoamaan asiakkaalle ollenkaan. Ainakaan tällä hetkellä.

Kun myyntiä lähdetään analysoimaan, on siinä niin monta liikkuvaa osaa, että ihmisellä ei siihen ole resursseja, ainakaan ajallisesti. Samalla kun tekoäly tekee tämän sekunneissa, ihmiseltä menee siihen viikkoja.

Jos haluat jutella lisää tekoälystä osana myyntiä, niin laita soittaen.

Lauri Kurki
040 730 9033

Call to action

Tilaa kuukausittainen uutiskirje!