keskiviikko, 13.6.2018, Avainsanat: Einstein, myynnin johtaminen, myynti, sales cloud, Salesforce, salesforce crm, tekoäly
Summer ‘18 Release: Laita tekoäly tekemään CRM-kirjauksia myyjän puolesta
Yksi yleinen nurinan aihe CRM:n käytössä on ollut se, että tietojen kirjaaminen sinne vie myyjiltä aikaa. Uusimmassa Salesforcen julkaisussa tuodaan tähänkin kätevä tekoälyyn pohjautuva työkalu.
Salesforce Summer ’18 -julkaisun myötä Einstein Activity Capture -toiminto tuli osaksi Sales Cloud -lisenssiä, eikä vaadi enää erillisen lisenssin hankkimista. Einstein Activity Capturen avulla käyttäjä voi automaattisesti liittää sekä lähetetyt että vastaanotetut sähköpostit ja kalenteritapahtumansa Salesforcen tietueisiin.
Palvelu toimii sekä Gmail:in että Office 365:n kanssa ja linkittää sähköpostit ja kalenteritapahtumat yritys- (account), yhteyshenkilö- (contact), mahdollisuus- (opportunity), liidi- (lead), tarjous- (quote) sekä sopimustietueisiin (contract).
Linkitys perustuu lähettäjän ja vastaanottajan sähköpostiosoitteeseen, jonka perusteella palvelu etsii yhteyshenkilön ja häneen liittyvät muut tietueet Salesforcesta. Linkitetyt tapahtumat näkyvät kyseisten tietueiden aktiviteettiaikajanalla (activity timeline). Päälle kytkemisen yhteydessä Einstein hakee käyttäjän sähköpostit ja kalenteritapahtumat myös menneisyydestä (Gmail 6kk ja Office365 2 vuotta) ja käyttäjä voi valita, jos hän ei halua linkittää tietystä sähköpostiosoitteesta tai -domainista tulevia tapahtumia ja hallita linkitettyjen tapahtumien näkyvyyttä muille käyttäjille. Lisäksi käyttäjä voi halutessaan poistaa massana kaikki tietyn henkilön linkitetyt tapahtumat Salesforcesta.
Ajansäästön lisäksi muitakin hyötyjä
Tapahtumien (sähköpostit ja kalenteritapahtumat) automaattinen linkitys Salesforceen tuo useita hyötyjä sekä käyttäjän että organisaation kannalta. Suhteessa manuaaliseen linkittämiseen automaatio tuo prosessiin lisää tehokkuuta ja varmistaa, että kaikki oleelliset tapahtumat löytyvät Salesforcesta, eikä niitä tarvitse penkoa sähköpostiohjelmasta. Myös myyntijohto on kiinnostunut tapahtumista raportoinnin näkökulmasta, koska tiedolla johtaminen vaatii muun muassa tietoa asiakkaaseen kohdistuneista aktiviteeteista.
Uusi ominaisuus auttaa myös juurisyyanalyysin tekemisessä, kun lähdetään selvittämään eroavaisuuksia myyjien suorituskyvyissä. Kolmantena täydellinen tapahtumahistoria auttaa tiedonsiirron tekemisessä: uuden myyjän aloittaessa hän voi esim. asiakkaan tai myyntimahdollisuuden tiedoista katsomaan kaikki aiemmat keskustelut ja tapaamiset, mitä asiakkaan kanssa on käyty. Aiemmin tämä tieto on ollut lähes yksinomaan myyjän sähköposteissa, jolloin paljon arvokasta tietoa menetetään pysyvästi, jos myyjä irtisanoutuu.
Viimeisimpänä, mutta erittäin oleellisena asiana tapahtumat ovat arvokasta tietoa tekoälylle, joka analysoi menneitä tapahtumia ja tekee niiden perusteella ennusteita ja suosituksia.
Viimeisimpänä, mutta erittäin oleellisena asiana tapahtumat ovat arvokasta tietoa – eli dataa – tekoälylle, joka analysoi muun muassa menneitä myyntitapahtumia ja liidejä sekä tekee niiden perusteella ennusteita ja suosituksia. Tekoäly tuottaa sitä parempia tuloksia mitä enemmän sillä on dataa käytössään analyysin tekemiseen ja siksi onkin luonnollista, että Activity Capture on osa Einstein-tekoälytuoteperhettä.
Einstein Activity Capture on tehokas tapa parantaa edelleen Salesforcessa olevaa kokonaiskuvaa asiakkaasta ja uuden lisensointimallin myötä entistä suuremman käyttäjäryhmän ulottuvilla. Toiminto löytyy Salesforcesta Summer ’18 -julkaisun myötä Asetukset-valikosta ja käyttöönotto on suoraviivaista opastetun käyttöönottoassistentin ansiosta.
Kirjoittaja
Avainsanat