keskiviikko, 7.3.2018, Avainsanat: marketing cloud, markkinoinnin automaatio, markkinointi
Tee markkinoinnista koko yrityksen asia hajautetulla markkinoinnilla
Markkinointi ei voi olla enää vain markkinointiosaston tehtävä, vaan koko yrityksen asia. Salesforcen Marketing Cloudin uudet ominaisuudet auttavat purkamaan yrityksen siiloja.
Hajautettu markkinointi (distributed marketing) on uunituore Salesforce Marketing Cloudin ominaisuus, jonka avulla myynti, asiakaspalvelu ja kumppanit (kumppaniportaalikäyttäjät) voivat hyödyntää markkinoinnin tekemiä brändin mukaisia viestejä ja asiakkaan polkuja (Journey) omassa päivittäisessä työssään. Näin markkinointiviestintää voidaan tehdä oikea-aikaisesti asiakkaan ehdoilla, eikä markkinointi ole enää vain markkinointiosaston tehtävä.
Marketing Cloudin Journey Builder -toiminnallisuus mahdollistaa monipuolisten asiakkaan polkujen rakentamisen helposti visuaalisen käyttöliittymän avulla.
Mahdollistaakseen hajautetun markkinoinnin hyödyntämisen markkinointi rakentaa valmiita viestejä ja asiakkaan polkuja Marketing Cloudissa. Näin kaikki lähetettävät viestit ovat brändin mukaisia sekä ulkoasultaan että sisällöltään. Tämän jälkeen markkinointi antaa nämä ennakkoon rakennetut polut niin omien työntekijöiden (Sales Cloud ja Service Cloud) ja/tai kumppaneiden (Partner Community) hyödynnettäviksi.
Myynti, asiakaspalvelu ja kumppanit voivat hyödyntää rakennettuja polkuja lisäämällä asiakkaita niihin esimerkiksi myyntitapaamisen jälkeen tai kun asiakkaan palvelupyyntö on saatu onnistuneesti hoidettua. Polkujen hyödyntäminen tapahtuu yksinkertaisesti lisäämällä asiakkaita valmiille poluille. Lisäksi jokainen käyttäjä voi muokata polun viestejä juuri kyseessä olevalle vastaanottajalle sopivaksi. Viestin muokkaaminen on tehty helpoksi ja käyttäjä voi muokata joko yhdelle tai useammalle vastaanottajalle lähetettävää viestiä yhdellä kertaa. Riippuen omasta taitotasosta ja käytettävissä olevasta ajasta voi viestintää lähettää ilman muutoksia tai muokata viestejä enemmänkin.
Kaikki lähetetty viestintä on markkinoinnin hyödynnettävissä sekä raportoinnin että tulevan viestinnän osalta
Kun viestinnän heräte tulee asiakaskohtaamisen perusteella, varmistetaan, että jokainen saa mahdollisimman personoitua, mutta edelleen brändin mukaista viestintää oikeaan aikaan. Lisäksi säästetään eri toimijoiden aikaa, kun viestipohjia ja viestejä ei tarvitse tehdä omassa päivittäisessä työvälineessä. Lisäksi näin kaikki lähetetty viestintä on markkinoinnin hyödynnettävissä sekä raportoinnin että tulevan viestinnän osalta: kaikki asiakkaan reagointi on hyödynnettävissä seuraavissa kampanjoissa ja viesteissä.
Asiakas keskiössä: pura organisaation siiloja hajautetun markkinoinnin avulla (voit suurentaa kuvan klikkaamalla sitä).
Ominaisuuden käyttöönotto vaatii, että Marketing Cloudissa on käytössä Journey Builder sekä yrityksen muut toiminnot hyödyntävät vähintään yhtä muuta Salesforce-alustan toiminnallisuutta (Sales Cloud, Service Cloud, Community Cloud). Sales, Service ja/tai Community Cloudiin asennetaan valmis toimintopaketti, jolla toiminnallisuus saadaan käyttöön.
Uusi ominaisuus mahdollistaa yrityksen eri toimintojen sulavamman yhteistoiminnan. Lisäksi varmistetaan, että muiden kuin markkinoinnin lähettämä asiakasviestinä on brändin mukaista sekä säästetään aikaa, kun jokaisen ei tarvitse muodostaa viestejä erikseen. Asiakaalle muutos näkyy yhä relevantimpana ja täsmällisempänä viestintänä.
Voit lukea täältä lisää myös muista Salesforcen kevään ’18 julkaisun uusista ominaisuuksista.
Kirjoittaja
Avainsanat