CRM-restart

Monessa yrityksessä CRM-järjestelmä ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Silloin voi olla paikallaan ottaa uusi liikkeellelähtö järjestelmän kanssa.

Ota yhteyttä!

CRM-restart

Monessa yrityksessä CRM-järjestelmä ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Silloin voi olla paikallaan ottaa uusi liikkeellelähtö järjestelmän kanssa.

Ota yhteyttä!

CRM-restart ja Salesforcen uusi käyttöönotto

Ei ole mitenkään tavatonta, että CRM-järjestelmä ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Tällaisessa tilanteessa voi olla aiheellista ottaa järjestelmä käyttöön uudelleen.

Ennen kuin harkitsee järjestelmän uutta käyttöönottoa, on syytä tunnistaa milloin CRM-järjestelmä ei toimi halutulla tavalla.

Tyypillisimpiä tunnusmerkkejä uudelleenkäynnistyksen tarpeessa olevalle järjestelmälle ovat:

  • Järjestelmässä on paljon virheellistä tai vajavaista dataa.
  • Järjestelmän käyttöaste on alhainen.
  • Myynnin ennustaminen järjestelmän avulla on vaikeaa tai mahdotonta.
  • Järjestelmä ei tue kaikkia myyntiprosesseja, jolloin esimerkiksi myyntiprojektia yritetään soveltaa sellaisiin prosesseihin, joihin se ei sovellu.

Lue lisää merkkejä artikkelista ”Mistä tunnistat, ettei CRM-järjestelmääsi ole tehty sinua varten?”

Ongelma ei useinkaan ole itse järjestelmässä, vaan sen pystyttämisessä ja kehittämisessä liiketoiminnan kehittymisen mukana.

Mikäli järjestelmää ei ole rakennettu yrityksen oikeisiin tarpeisiin tai muokattu vastaamaan ajan saatossa muuttuneisiin tarpeisiin, edessä on ennen pitkää tilanne, jolloin järjestelmä ei enää tue käytännön tekemistä.

Tällaisessa tilanteessa on syytä palata lähtöviivalle, tarkastella tavoitteita, ratkaista ongelmat järjestelmää konfiguroimalla ja käynnistää järjestelmä uudelleen. Koska restartin myötä järjestelmän käyttötapa muuttuu, pitää uusi toimintamalli viedä lopuksi vielä käytäntöön ja saada ihmiset sitoutumaan siihen.

Double Biit CornersHaluatko lisätietoa? Ota yhteyttä!

Tyypillisiä haasteita CRM-järjestelmien kanssa

Törmäämme säännöllisesti seuraaviin haasteisiin CRM-järjestelmien kanssa, joita autamme ratkaisemaan.

  • Järjestelmä ei tuekaan käytännön tekemistä. Järjestelmän käyttöaste jää vääjäämättä matalaksi, jos sen käyttöä ei koeta hyödylliseksi. Tällöin voi olla paikallaan uudelleenkäynnistys, jonka aikana loppukäyttäjien tarpeet huomioidaan aiempaa paremmin.
  • Järjestelmä ei vastaa sille asetettuja vaatimuksia. Jossain vaiheessa saatetaan huomata, ettei järjestelmälle asetettuja tavoitteita olla saavutettu. Tällöin järjestelmää ei ehkä ole alun perinkään rakennettu yrityksen todellisiin tarpeisiin. Järjestelmän uudelleenkäynnistyksellä päästään aloittamaan puhtaalta pöydältä.

Haluatko lukea lisää Salesforcesta? Käy lataamassa maksuton Matkaopas Salesforcen maailmaan.

Matkaopas Salesforcen maailmaan

"Sehän on vain CRM?" Väärin. Salesforce on työkalu kaikkien asiakas­kohtaamisten hallintaan ja tiedolla johtamiseen.

Ilmaisesta oppaasta voit lukea, mikä Salesforce oikeastaan on ja mikä sen merkitys on tiedolla johtamisessa, jossa varmistetaan datan avulla liike­toiminnan tavoitteiden toteutuminen.

Lataa opas täältä

Salesforce-restartin vaiheet

  1. Valmistelu. Valmisteluvaiheessa perataan yhdessä läpi nykyisen järjestelmän ongelmat, kirkastetaan tavoitteet sekä käydään läpi asiakkaan nykyiset prosessit ja toimintamallit, joiden pohjalta uudelleenkäynnistys toteutetaan. Valmisteluvaiheen tavoitteena on kirkastaa ne askelmerkit, joita kulkemalla uudelleenkäynnistyksellä voidaan korjata aikaisemmat ongelmat.
  2. Muokkaus. Muokkaamme Salesforce-ympäristösi juuri sellaiseksi kuin liiketoimintasi edellyttää. Huolehdimme esimerkiksi siitä, että kaikki organisaatiosi myyntiprosessit kuvataan järjestelmään osana uudelleenkäynnistystä.
  3. Testaus. Nostamme tässä kohtaa kädet näppäimistöltä ja päästämme sinut testaamaan järjestelmän kaikkia toiminnallisuuksia. Varmistamme yhdessä sinun kanssasi, että järjestelmäsi toimii halutulla tavalla sekä täyttää valmisteluvaiheessa sille asetetut tavoitteet.
  4. Käyttöönotto. Kuljemme mukanasi pääteasemalle asti. Autamme sinua varmistamaan, että järjestelmäsi käyttöaste nousee halutulle tasolle eikä lopahda alkuinnostuksen jälkeen.

Double Biit CornersHaluatko lisätietoa? Ota yhteyttä!

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miksi CRM pitäisi ottaa uudelleen käyttöön, eikö järjestelmän konfigurointi riitä?

Restart on aiheellinen siinä vaiheessa, kun ongelmat ovat paisuneet niin suuriksi, ettei niiden ratkaisemiseen löydy taikasauvaa. Restartiin kannattaa enemmänkin suhtautua uutena käyttöönottona, jolloin lähdetään liikkeelle tavoitteiden kirkastamisesta ja päädytään ihmisten sitouttamiseen. Tällöin järjestelmä saadaan varmuudella tukemaan tavoitteiden saavuttamista.

Hankimme Salesforcen vasta äskettäin, mutta se ei ole vastannut odotuksiamme. Kannattaako meidän harkita uudelleenkäynnistystä jo tässä vaiheessa?

Järjestelmää ei todennäköisesti ole pystytetty vastaamaan teidän todellisiin tarpeisiin. Mikäli järjestelmä on ollut käytössä vasta vähän aikaa, järjestelmän kevyempi konfigurointi saattaa riittää.

Lauri Kurki

Haluatko lisätietoa?

Lauri Kurki

Chief Commercial Officer

contact phone+358 (0)40 730 9033

contact emailetunimi.sukunimi@biit.fi

biit corner Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö oheisella lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavana arkipäivänä.