Kenttätyön ja kenttähuollon ratkaisut

Kenttätyö on usein nähty kulueränä ja pakollisena pahana. Entä jos siitä voisikin kehittää omalle yritykselle merkittävän kilpailuedun?

Ota yhteyttä!

Kenttätyön ja kenttähuollon ratkaisut

Kenttätyö on usein nähty kulueränä ja pakollisena pahana. Entä jos siitä voisikin kehittää omalle yritykselle merkittävän kilpailuedun?

Ota yhteyttä!

Kenttätyön ja kenttähuollon ratkaisut

Voisiko kenttätyö tarkoittaa yritykselle jotain muutakin kuin teknistä palvelua? Monesti kenttätyö mielletään esimerkiksi rikki menneiden laitteiden korjaamiseksi takuuehtojen sanelemana. Teknisen palvelun sijaan se voisi olla yritykselle tuotteistettu palvelu ja merkittävä kilpailuetu sekä asiakkaalle ensiluokkainen asiakaspalvelukokemus.

Me tarkastelemme kenttätyötä kolmen kypsyystason kautta.

Ensimmäisellä tasolla kenttätyö mielletään reaktiiviseksi palveluksi, jolloin asiakas voi tarvittaessa tilata huoltohenkilön paikalle. Palvelun tavoitteena on korjata ongelmat mahdollisimman nopeasti.

Toisella tasolla asiakkaalle voidaan tarjota ennakoivaa palvelua, kuten esimerkiksi laitteiden vuosihuoltoa tai määräaikaisia tarkistuskäyntejä. Palvelun tavoitteena on pidentää laitteiden käyttöikää.

Kolmannella tasolla asiakkaalle tarjotaan ennustavaa palvelua, kuten mahdollisten ongelmien tunnistamista ja korjaamista ennen niiden ilmenemistä. Tällä tasolla kenttätyössä hyödynnetään uusia teknologioita, kuten IoT:tä (Internet of Things) ja tekoälyä, joiden avulla ongelmat voidaan ennustaa tarkasti ja puuttua niihin jo ensimmäisten hälytysmerkkien ilmaannuttua.

Kenttätyön kehittämisessä kannattaa pyrkiä etenemään määrätietoisesti kohti tätä kolmatta tasoa, jolloin kenttätyön palvelut tuottavat asiakkaalle merkittävää lisäarvoa. Ennakoivalla kenttätyöllä voidaan taata, että asiakkaan laitteet toimivat aina.

Se on lupaus, josta moni on valmis maksamaan. Siksi kenttätyö voi meistä olla kuluerän sijaan tulonlähde.

Double Biit CornersHaluatko lisätietoa? Ota yhteyttä!

Kenttätyön tyypillisimmät haasteet

Autamme asiakkaitamme usein mm. seuraavien haasteiden kanssa.

  • Paljon turhia asiakaskäyntejä ja missattuja mahdollisuuksia puutteellisen informaation takia. Kenttätyön tavoitteena pitää olla asioiden ratkaiseminen mahdollisimman nopeasti mahdollisimman pienellä vaivalla. Tämä on mahdollista silloin, kun kentällä on pääsy kaikkeen tarvittavaan informaatioon. Tämä informaatio voidaan hänelle tarjota Salesforcen avulla. Lisäksi asiakaskäyntien aikana myös voidaan tunnistaa asiakkaan tarpeita ja huomata lisämyyntimahdollisuuksia. Samaan aikaan myös myynti voidaan pitää tietoisena kaikista asiakkaalle tehdyistä huoltotoimenpiteistä.
  • Kenttätyössä on niin paljon liikkuvia osia, että kokonaisuuden hallitseminen on vaikeaa. Kenttätyön johtaminen on toisinaan kuin shakin pelaamista, jolloin nappuloita pitäisi osata liikutella ennakoivasti. Työn johtaminen helpottuu merkittävästi, kun esimerkiksi reittien, työjärjestysten ja asioiden priorisoimisen suunnitteluun on käytettävissä tehokkaita työvälineitä ja automatisaatiota.
  • Laitteiden katkokset tulevat asiakkaille niin kalliiksi, että ongelmat pitää saada korjattua salamannopeasti. Kenttätyöhön pätevät samat lainalaisuudet kuin asiakaspalveluun. Olet jo myöhässä siinä vaiheessa, kun asiakas on sinuun yhteydessä rikki menneen laitteen takia. Ennakoivan ja ennustavan kenttätyön tavoitteena on huomata ongelmat jo ennen kuin niistä aiheutuu päänvaivaa. Useimmiten laitteet eivät hajoa hetken mielijohteesta, vaan esimerkiksi IoT-sensorit kykenevät huomaamaan hälytysmerkit hyvissä ajoin.

Haluatko lukea lisää Salesforcesta? Käy lataamassa maksuton Matkaopas Salesforcen maailmaan.

Matkaopas Salesforcen maailmaan

"Sehän on vain CRM?" Väärin. Salesforce on työkalu kaikkien asiakas­kohtaamisten hallintaan ja tiedolla johtamiseen.

Ilmaisesta oppaasta voit lukea, mikä Salesforce oikeastaan on ja mikä sen merkitys on tiedolla johtamisessa, jossa varmistetaan datan avulla liike­toiminnan tavoitteiden toteutuminen.

Lataa opas täältä

Kuinka voimme auttaa?

Salesforce Field Service. Field Service on Salesforcen ratkaisu kenttätyön tarpeisiin. Field Service tarjoaa työkalut esimerkiksi työtilausten, aikataulujen ja liikkuvan työvoiman hallintaan.

Double Biit CornersHaluatko lisätietoa? Ota yhteyttä!

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Haluaisin kehittää yrityksemme kenttätyöpuolta, mutta en tiedä mistä lähteä liikkeelle.

Yksittäisten prosessien hiomisen sijaan on tärkeää lähteä liikkeelle tavoitteista. Mitä kenttätyöllä pyritään tavoittelemaan? Halutaanko kenttätyöllä parantaa esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä vai tavoitellaanko sillä lisämyyntiä? Tavoitteen kirkastamisen jälkeen voidaan lähteä liikkeelle kokonaisuuden kehittämisestä. Tärkeintä on kehittää kenttätyötä läpinäkyvämmäksi niin, että johto ymmärtää, miten mikäkin vaikuttaa lopputulokseen.

Voinko ottaa Salesforcen Service Cloudin käyttöön, vaikka meillä ei ole Salesforcea käytössä?

Useimmiten Salesforce-käyttöönotossa lähdetään liikkeelle myynnin tarpeista, jolloin ensimmäiseksi otetaan käyttöön Sales Cloud. Mikään ei kuitenkaan estä aloittamasta kenttähuollon tarpeista.

Lauri Kurki

Haluatko lisätietoa?

Lauri Kurki

Chief Commercial Officer

contact phone+358 (0)40 730 9033

contact emailetunimi.sukunimi@biit.fi

biit corner Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö oheisella lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavana arkipäivänä.