Kenttätyön ja kenttähuollon ratkaisut
Voisiko kenttätyö tarkoittaa yritykselle jotain muutakin kuin teknistä palvelua? Monesti kenttätyö mielletään esimerkiksi rikki menneiden laitteiden korjaamiseksi takuuehtojen sanelemana. Teknisen palvelun sijaan se voisi olla yritykselle tuotteistettu palvelu ja merkittävä kilpailuetu sekä asiakkaalle ensiluokkainen asiakaspalvelukokemus.
Me tarkastelemme kenttätyötä kolmen kypsyystason kautta.
Ensimmäisellä tasolla kenttätyö mielletään reaktiiviseksi palveluksi, jolloin asiakas voi tarvittaessa tilata huoltohenkilön paikalle. Palvelun tavoitteena on korjata ongelmat mahdollisimman nopeasti.
Toisella tasolla asiakkaalle voidaan tarjota ennakoivaa palvelua, kuten esimerkiksi laitteiden vuosihuoltoa tai määräaikaisia tarkistuskäyntejä. Palvelun tavoitteena on pidentää laitteiden käyttöikää.
Kolmannella tasolla asiakkaalle tarjotaan ennustavaa palvelua, kuten mahdollisten ongelmien tunnistamista ja korjaamista ennen niiden ilmenemistä. Tällä tasolla kenttätyössä hyödynnetään uusia teknologioita, kuten IoT:tä (Internet of Things) ja tekoälyä, joiden avulla ongelmat voidaan ennustaa tarkasti ja puuttua niihin jo ensimmäisten hälytysmerkkien ilmaannuttua.
Kenttätyön kehittämisessä kannattaa pyrkiä etenemään määrätietoisesti kohti tätä kolmatta tasoa, jolloin kenttätyön palvelut tuottavat asiakkaalle merkittävää lisäarvoa. Ennakoivalla kenttätyöllä voidaan taata, että asiakkaan laitteet toimivat aina.
Se on lupaus, josta moni on valmis maksamaan. Siksi kenttätyö voi meistä olla kuluerän sijaan tulonlähde.
Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä!