Keräsimme yhteen pakettiin mielestämme kaikki mielenkiintoisimmat uuden Releasen ominaisuudet ja päivitykset.
Yleiset ominaisuudet
Aikaa säästäviä kenttiin liittyviä parannuksia
Uuden releasen myötä saamme käyttöömme muutaman hyödyllisen ja aikaa säästävän kenttätoiminnallisuuden.
Uutena kenttätyyppinä yleisesti saatavilla on nyt pitkään odotettu osoitekenttä. Jotta voit luoda osoitekenttiä, ominaisuus tulee aktivoida setupista (User Interface). Kannattaa kuitenkin huomioida, että osoitekentällä on rajoituksensa flowssa, hyväksymisprosesseissa ja liidin konvertoinnissa.
Beetakäytössä on päivityksen myötä myös picklist-kenttäarvojen massamuokkaus sekä apua passiivisten picklist-arvojen siivoukseen.
Etunojassa kohti käyttöoikeuksien hallinnan muutosta
Salesforce on ilmoittanut, että kevään 2026 päivityksessä poistuu mahdollisuus hallita oikeuksia profiileilla. Tämän jälkeen muun muassa objekti- ja kenttäoikeuksia hallitaan Permission Seteillä.
Tähän liittyen beetakäytössä (aktivoitavissa User Management Settingseissä) on nyt mahdollisuus näppärästi lisätä kenttää luodessa kenttäoikeuksia Permission Seteille profiilien lisäksi. Vaikka muutokseen on vielä muutama vuosi, nyt on hyvää aikaa suunnitella, mitä tämä muutos tulee omassa Salesforce-ympäristössä vaatimaan.
Mistä Data Loaderin saa ladattua?
Mikäli tarvitset Data Loaderin latauslinkin, löydät sen jatkossa Setupin sijaan osoitteesta https://developer.salesforce.com/tools/data-loader. Ainakin toistaiseksi löydät samalle sivulle myös Setupin kautta.
Sales Cloud
Tällä kertaa suurin osa uusista ominaisuuksista kohdistuu tuotteisiin, jotka kuuluvat vain Performance ja Unlimited -tason organisaatioihin – tai lisämaksusta Enterprise-tasolle. Näitä ovat muun muassa Sales Engagement (entinen High Velocity Sales), Inbox, Revenue Intelligence ja Enablement -osien ominaisuudet. Emme tästä syystä kiinnitä niihin juuri huomiota tässä julkaisussa.
Huomion arvoinen seikka on Lightning Syncin poistuminen valikoimasta sekä Gsuiten että Microsoftin osalta. Salesforce ohjaa kaikki uudet käyttäjät Einstein Activity Capturen maailmaan, mutta ennen Winter ‘21 -julkaisua aloittaneet organisaatiot saavat jatkaa Lightning Syncin käyttöä toistaiseksi. Uusia ominaisuuksia siihen ei kuitenkaan ole tulossa. Salesforce for Outlook on saanut jo viimeisen käyttöpäivän; se on kesällä 2024.
Dynamic Forms available for Leads
Tässä yksi käyttäjäkokemusta parantava ominaisuus, joka on löytynyt pitkään jo custom-objekteilta ja muutamilta standardiobjekteilta. Käytännössä tämä antaa huomattavasti normaalia enemmän muokkaamismahdollisuuksia liidin ulkoasuun. Kenttiä voi ryhmitellä ja asetella sivulla haluamaansa paikkaan sekä ja niiden näkyvyttä kontrolloida filtteröimällä esimerkiksi profiilin tai toisen kentän arvon perusteella.
Dynamic Activity Composer + History Tracking
Aktiviteettien hallinta saa uusia, käyttökokemusta parantavia ominaisuuksia ja mahdollisuuden seurata niiden historiaa kenttätasolla, kuten tähän asti on ollut mahdollista muilla objekteilla. Aktiviteetit tulevat omalle välilehdelleen sekä action-nappulat saavat pudotusvalikon, jonka sisällön voi muokata halutunlaiseksi. Valinta tapahtuu Record Pagen editoinnissa, Activity-komponentilla, valitsemalla Properties-paneelissa “Use tabbed activity view”.
Inbox: Send link to calendar + Propose 3 Available times
Inboxin käyttäjät voivat jatkossa liittää sähköpostin vastaanottajalle linkin, josta pääsee valitsemaan tapaamisajan suoraan lähettäjän kalenterin vapaista ajoista. Tämä nopeuttaa yhteisen tapaamisajan löytymistä. Toinen vaihtoehto, joka onnistuu vain Gmail- ja Outlook-integraatioista, on tarjota vastaanottajalle kolme seuraavaa vapaata aikaa lähettäjän kalenterista kuluvasta päivästä alkaen. Nämä ominaisuudet eivät vaadi konfigurointia.
Service Cloud
Estä Email-to-Case duplikaattitapaukset Lightning-ketjutuksen avulla
Lightning Threading on uusi Email-to-Case -ketjutustapa, joka sovittaa saapuvat sähköpostit Salesforcessa oleviin tapauksiin käyttämällä sähköpostin tunnus- ja otsikkotietoja. Näiden avulla tulevaa sähköpostia vastaavat tapaukset saadaan selville ja uutta tapausta ei luoda, mikäli asiaan liittyvä tapaus on jo olemassa.
Oletuksena toimivan No-Reply -osoitteen määritys
Määritä oletusarvoinen No-Reply -osoite asetusten kohdasta Organization-Wide Addresses. Lisää sähköpostiosoite Special Purpose Organisation-Wide sähköpostiosoitteisiin. Uusi No-Reply -osoite tulee verifioida asetuksen jälkeen. Muutoksen jälkeen automaattiset sähköpostiviestit lähtevät asetetusta No-Reply -osoitteesta.
Jaa tapahtumapäivitykset sisäisesti Broadcast Slack -viestien ja -hälytysten avulla
Lähetä massaviestejä uudella Broadcast-toiminnolla. Broadcast Alert -toiminnolla tapausten managerit voivat lähettää sovelluksen sisäisiä hälyttäviä notifikaatioita.
Field Service
Monimutkaisempien töiden varaukset parannetulla Same Start -ominaisuudella
Kun Enhanced Scheduling ja Optimization toiminnallisuus on otettu käyttöön ja palvelualueet muutettu käyttämään sitä, on mahdollista luoda Same Start -riippuvuudet viidelle tapaamiselle monimutkaisempiin töihin Service Territoryn alla. Aikaisemmin tämä on ollut mahdollista vain kahdelle tapaamiselle.
Field Service Mobile app -parannukset
Field Servicen mobiilisovellukseen on tullut useita uusia parannuksia:
- Mahdollisuus luoda Lightning Web Componenteja Quick Action -nappien taakse
- Uusi Locate Nearby Records -toiminto, joka nopeuttaa hakua.
- Mahdollisuus muokata tapaamisen ajankohtaa suoraan mobiilisovelluksesta.
- Mahdollisuus vaihtaa helposti kahden tehtävän välillä käyttämällä uutta iPad split-screen -ominaisuutta.
Marketing Cloud Account Engagement
Pardot-nimi jää historiaan myös sovellusvalikossa
Pardotin nimen vaihduttua Marketing Cloud Account Engagementiksi etenee nimenmuutos myös Salesforcen tukimateriaaleissa ja sovellusten terminologiassa. Releasen myötä Pardot ei löydykään siis enää sovellusvalitsimesta vanhalla nimellään. Ei siis kannata hätääntyä, mikäli sovellusta ei löydy heti. Uusi nimi sovellukselle on ytimekkäästi Account Engagement!
Reaaliajassa ajettavat automaatiosäännöt poistuvat
Mahdollisuus suorittaa automaatiosäännöt (Automation Rules) reaaliajassa poistuu kesäkuun 2023 aikana. Tämän muutoksen myötä säännöt, joissa on tämä valinta ollut aktiivisena, jatkavat toimintaansa, mutta eivät toteudu enää välittömästi säännön ehtojen täytyttyä. Uusille säännöille valinta ei enää tämän jälkeen ole näkyvissä.
Muutos voi vaikuttaa joihinkin toiminnallisuuksiin, erityisesti niissä tilanteissa, joissa säännöille on ohjattu tapahtumaan jotain automaatiota välittömästi automaation ehtojen täytyttyä. Esimerkki tällaisesta voi olla vaikkapa viestin lähetys aina, kun jokin sisältö on ladattu. Muutoksen jälkeen viesti kyllä edelleen lähtee, mutta viiveellä.
Marketing Cloud
Viesti asiakkaille WhatsAppilla
Marketing Cloud helpottaa WhatsAppin käyttöönottoa yhtenä viestintäkanavana tarjoamalla siihen jatkossa natiivi-integraation. WhatsApp tuo yhden kanavan lisää olla yhteydessä asiakkaisiisi heidän haluamassaan kanavassa, mikä lisää heidän sitoutumistaan brändiisi. WhatsAppilla voit lähettää niin personoitua viestintää kuin transaktionaalisia viestejä.
Tämä ominaisuus on saatavilla Marketing Cloud Corporate- ja Enterprise-lisensseihin.
Paljon pieniä parannuksia Journey Builderiin
Journey Builderin käytettävyys paranee entisestään pienillä muutoksilla. History-näkymässä voi jatkossa tarkastella asiakaspolkujen toimivuutta sekä yksittäisen kontaktin toimia ja kosketuspisteitä polun aikana. Voit myös jakaa History-datan helposti sidosryhmiesi kanssa lataamalla raportin suoraan koneellesi.
Salesforce-aktiviteettien konfigurointia voi jatkossa tarkastella aktiivisessa polussa ilman, että polusta tarvitsee luoda uutta versiota. Monivaiheisen asiakaspolun haaroja voi myös piilottaa hetkellisesti näkyvistä, mikä helpottaa yhden polun haaran tarkastelua. Myös polkujen validointi-toiminnallisuus paranee, ja Journey Builder näyttää jatkossa parempia suosituksia polun logiikan parantamiseksi.
Visuaaliset Pivot-taulukot
Pivot Tables saa uuden visuaalisen ilmeen ja uusia ominaisuuksia helpottamaan analyysien ja nopeiden johtopäätösten tekoa. Jatkossa pystyt vaihtamaan Pivot-taulukon datanäkymää helposti ja luomaan taulukoista uusia widgettejä. Voit myös luoda laskettuja kaavoja suoraan Pivot-taulukossa. Muutokset parantavat käytettävyyttä ja analysointia sekä mahdollistavat datan visuaalisen tarkastelun.
Tämä ominaisuus on saatavilla kaikille täysille Intelligence-, Intelligence Reports for Engagement- ja Intelligence Reports Advanced -lisensseille.
Salesforce Customer Data Platform
Rakenna ja paketoi valmiita datapaketteja
Oletko Salesforce-kumppani? Salesforce Customer Data Platform mahdollistaa jatkossa sovellusten ja datapakettien (Data Kits) paketoinnin muille organisaatioille jaettavaksi ja myytäväksi. Salesforcen paketointiratkaisut mahdollistavat sujuvan versiohallinnan ja jakelun AppExchange-markkinapaikan kautta.
Pystyt jatkossa hyödyntämään myös Salesforcen Flow Builderia automaattisten prosessien parempaan hallinnointiin, jolloin saat rakennettua entistä tehokkaampia ja kohdennetumpia ratkaisuja Customer Data Platformin avulla.
Puske yleisöjä Googlen ja Metan mainosalustoihin
Salesforce Customer Data Platformin uusi liitäntä Googlen ja Metan kanssa tarjoaa helpon tavan syöttää rikastettuja yleisöjä mainonnan kanaviin. Voit vaikkapa rakentaa yleisön aktiivisimmista asiakkaista Customer Data Platformissa ja kohdentaa heille ekslusiivista sisältöä Instagramissa.
Voit myös retargetoida sivustoillasi vierailleita potentiaalisia asiakkaita Google Adsissa. Voit myös käänteisesti poistaa mainonnan piiristä äskettäin ostaneet, ei-toivotut asiakkaat ja kilpailijoiden edustajat, jotta käytät mainosbudjettisi tehokkaasti.
Analytics
Personoidut raportti-filtterit
Raportteja voi suodattaa nyt suhteellisen nykyinen käyttäjä -arvon perusteella. Suodatinta voidaan käyttää käyttäjään liittyvissä kenttäsuodattimissa, kuten Mahdollisuuden omistaja tai Mahdollisuuden luoja, joissa valitset Käytä suhteellista arvoa -linkin. Tämä täydentää suodattimen automaattisesti tarkastelemaan tällä hetkellä kirjautuneeseen käyttäjään liittyviä tietueita.
Einstein Discovery saatavilla Revenue Intelligencessä
Tämän päivityksen avulla voit saada ennustuksia ja suosituksia suoraan dashboardilta. Voit tunnistaa kasvupotentiaalisimpia tai vaarassa olevia asiakkuuksia sekä maksimoida kaupan koon, kasvattaa voittoprosenttia ja lyhentää myyntiprosessin kestoa.
Datalähteiden päivitys
Päivityksen myötä on mahdollista päivittää koko sovelluksen data yhdellä kertaa, eikä tarvitse enää huolehtia datalähteiden päivitysjärjestyksestä
Platform
Työkalu helpottamaan siirtymistä prosesseista kulkuihin
Salesforce on keskittänyt automaatiotyökalujen kehityksen kulkuihin (Flow) ja nykyisistä työkuluista (Workflow) ja prosesseista (Process Builder) tulisi siirtyä niihin. Spring ‘23 releasessa on julkaistu migraatiotyökalu, jolla prosessit voi automaattisesti muuttaa kuluiksi.
Vastaava työkalu työkulkujen muuttamisesta julkaistiin viime vuonna. Prosessien migraatiotyökalulla kannattaa muuttaa yksinkertaiset prosessit kuluiksi. Monimutkaisten kulkujen osalta muutos kannattaa suunnitella ja jakaa prosessit pienemmiksi kuluiksi. Muutos kulkuihin kannattaa tehdä, koska niissä on enemmän ominaisuuksia ja niiden suorituskyky on parempi.
Monivaiheisen tunnistautumisen automaattinen aktivointi
Monivaiheinen tunnistautuminen Salesforceen tuli sopimuksellisesti pakolliseksi viime vuonna. Nyt se tullaan pakottamaan myös teknisesti. Monivaiheinen tunnistautuminen aktivoidaan kaikkiin ympäristöihin Spring- ja Summer-releasen yhteydessä kahdessa ryhmässä, ellei sille hae poikkeusta.
Monivaiheisen tunnistautumisen aktivointi pakottaa käyttäjät kirjautumaan Salesforce Authenticator -sovelluksella tai muulla monivaiheisella tunnistautumisella. Nyt on siis viimeistään aika ottaa monivaiheinen tunnistautuminen käyttöön, jos sitä ei ole jo tehty.
DevOps-keskus
Salesforce julkisti viime vuoden lopussa DevOps-keskuksen ja se on nyt yleisesti saatavilla. DevOps-keskuksen ajatuksena on julkaisujen hallinta niin, että konfiguraatio toteutetaan ensin kehitysympäristössä, siirretään testiin ja lopulta tuotantoon.
DevOps-keskus mahdollistaa paremman kehitysympäristöjen hallinnan ja konfiguraatioiden siirrot ympäristöjen välillä versionhallinnasta, jolloin muutosjoukkoja (Change Set) ei enää käytetä. DevOps-keskuksen edellytyksenä on versionhallinnan käyttöönotto ja konfiguraation vieminen sinne ja siksi se soveltuu parhaiten yrityksille, joilla on jatkuvaa kehitystä useammassa eri kehityspolussa.
Commerce
Myy maailmanlaajuisesti
Sekä B2B- että B2C-kaupat tukevat nyt useita valuuttoja ja toimitusmaita. B2B-kaupan valuuttojen käytössä on hyvä huomioida, että asiakas ei näe hintoja oikein, mikäli vastaavat valuutat eivät ole käytössä myös hintakirjoissa ja alennuksissa.
Salesforce ei valitettavasti vielä tue verkkokaupan osalta täysin kaikkia maita; joissain tapauksissa tarvitaan vielä koodia. Suomi on kuitenkin onneksi listalla.
Uusia keinoja alennusten hallintaan
Uusin päivitys tuo mukanaan lisää alennusmalleja sekä B2B- että B2C-kauppaan:
- Mitä suurempi ostosten kokonaissumma, sen suurempi alennus (esimerkiksi 10€ ostoksesta 1€ alennus, 25€ ostoksesta 5€ alennus, 50€ ostoksesta 15€ alennus).
- “Osta yksi, saa yksi” -tarjouksen yhteydessä: rajoita alennuksen saamista maksimihinnan perusteella, määritä järjestys alennuksen myöntämiselle tuotteen hinnan mukaan tai myönnä alennus vasta, kun kaikki sen ehdot täyttyvät (esimerkiksi asiakkaan ostaessa housut, hän saa 40% alennusta sukista ja 30% alennusta paidasta, mutta vain, jos ostoskorissa on sekä housut, sukat että paita).
- Alennus pätee automaattisesti tuotehierarkian alemmalle tasolle, kun se on kohdistettu tuotehierarkian ylemmälle tasolle.
Tilaa helpommin asiakkaan puolesta
Tilauksen tekeminen asiakkaan puolesta on jatkossa näppärämpää asiakaspalvelijalle “Order on Behalf Of”-toiminnolla. Tilauksen yhteenvedosta näkee jälkeenpäin, onko tilaus tehty asiakkaan toimesta vai hänen puolestaan, kunhan muistat lisätä “Source Process” -kentän täyttämisen osaksi tilauksen yhteenvedon automaattista luomista.