Miten julkaisen sovellukseni Salesforcen AppExchangessa?

Salesforcen ekosysteemi kulminoituu AppExchange-markkinapaikan ympärille, jossa kuka tahansa voi julkaista oman sovelluksensa ja jakaa sen maailmalle. Mutta kuinka siellä voi julkaista sovelluksia?

AppExchange on vastaava alusta B2B-asiakkaille kuin Applen AppStore tai Googlen Play kuluttaja-asiakkaille. Sovellusten asentaminen markkinapaikalta on tehty helpoksi muutaman klikkauksen taakse. Meille on tullut useampia kyselyitä, miten Salesforcen AppExchange-markkinapaikalle saadaan sovellus julkaistua. Käsittelen tätä lyhyesti tässä blogissa.

Sinulla voi olla joko olemassa oleva sovellus tai idea sovelluksesta, jonka uskot kiinnostavan laajaa yleisöä. Tällöin kannattaa arvioida, olisiko kannattavaa julkaista se Salesforcen markkinapaikalla. Ennen kuin julkaisemiseen lähtee, pitää luonnollisesti puntaroida ne kysymykset, mitä miltä tahansa start-up firman perustajalta voitaisiin kysyä. Tyypillisiä esimerkkisovelluksia, joita mietitään julkaistavaksi ovat muun muassa:

  • Erilaisten tietovarastojen kytkentä Salesforceen. Esimerkiksi yrityksen tietojen päivittäminen suoraan ulkoisesta tietojärjestelmästä Salesforcessa.
  • Liidi-generaattorit. Esimerkiksi liidien luominen automaattisesti web:stä tai sosiaalisesta mediasta.
  • Puhelin-CRM (CTI) tyyppiset ratkaisut.
  • Markkinointiautomaatiosovellukset: CRM-datan tuominen ulkoiseen markkinointiautomaatiojärjestelmään ja takaisin.
  • Toiminnanohjausjärjestelmät: Toiminnnanohjausjärjestelmän julkaiseminen samalla alustalla kuin CRM-järjestelmä tuottaa 360 asteen näkyvyyyden kaikkeen dataan ja mahdollistaa esimerkiksi tekoälyn tehokkaan käytön.
    • Katso esimerkiksi Rootstock, jolla hallitaan valmistavan teollisuuden toiminnanohjaus
    • Katso esimerkiksi Flowhaven, jolla hallitaan brandi-lisenssoinnin toiminnanohjaus

Tämän jälkeen on päätettävä, millainen julkaisu sopii sinun tuotteellesi. Salesforce tarjoaa kaksi julkaisutyyppiä: ISV-sovellus ja OEM-sovellus. Merkittävin ero näiden välillä on, että ISV-sovellus julkaistaan aina olemassa olevaan ympäristöön ja olemassa olevien “lisenssien päälle”, kun taas OEM-sovellus voidaan julkaista itsenäisesti. Pari esimerkkiä selventää asiaa:

  • DocuMill on dokumenttien generointiin tarkoitettu sovellus esimerkiksi myynti- tai sopimusdokumenttien tulostamiseen pdf- tai word-muotoon. Tätä käytetään alustan muissa prosesseissa, joten kyseessä on ISV-sovellus. Asiakas tarvitsee muita Salesforcen lisenssejä tämän sovelluksen käyttämiseen (kuten Force.com tai Sales Cloud -lisenssin)
  • ServiceMax-sovellus on kenttähuoltoon tarkoitettu toiminnaohjausjärjestelmä. ServiceMax toimii itsenäisenä sovelluksena kenttähuollossa, joten kyseessä on OEM-sovellus. Asiakas ei tarvitse Salesforcen muita lisenssejä (kuten Sales Cloud) tämän käyttämiseen. OEM-sovellusta ei voi asentaa suoraan AppExchangesta.

Seuraava vaihe on joko sovelluksen tekeminen tai sovelluksen saattaminen paketoitavaan muotoon, jos sovellus on olemassa olevassa ympäristössä tehtynä. Sovellus on tehtävä niin sanottuun Developer org -tyyppiseen ympäristöön. Suosittelemme Partner Developer Org -tyyppistä ympäristöä. Tähän ei siis kelpaa oman organisaation maksullinen Salesforce -ympäristö.

Kun sovellus on paketoitu oikeaan ympäristöön, niin suurin haaste on yleensä Salesforcen tietoturvakartoitus (Salesforce Security Review). Salesforce tekee tarkistuksen kaikille sovelluksille, jotka listataan heidän markkinapaikalle. Näin Salesforce voi taata markkinapaikan luotettavuuden.

Kyseessä ei ole ainoastaan tietoturvakartoitus, vaan samassa yhteydessä tarkistetaan Salesforcen parhaiden käytäntöjen noudattaminen. Tässä yhteydessä pitää myös täyttää teknisiä dokumentaatioita ratkaisun komponentteihin ja Force.com-rajoihin liittyen. Lisäksi Salesforce vaatii “demo-session”, jossa käydään läpi teknistä ratkaisua.

Kokonaisuutena tietoturvakartoitukseen kannattaa varata ainakin pari kuukautta.

Tieoturvakartoituksen lisäksi Salesforcelle pitää täyttää dokumentteja liittyen oikeudellisiin asioihin, liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, lisenssihinnoitteluun jne. Itse olen kokenut nämä osat suhteellisen suoraviivaisiksi. Tämä johtuu uskoakseni siitä, että Salesforcen on vaikea arvioida liiketoiminnallisia tavoitteita ja toisaalta, jos joku on valmis käymään tämän pitkähkön prosessin lävitse, niin heillä on varmasti liiketoiminnalliset tavoitteet itsellään.

Mitäs tämä lysti maksaa? Salesforcen tietoturvakartoituksella on kertamaksu 2550$ (sisältää ensimmäisen vuoden “vuosimaksun”), jonka jälkeen maksetaan vuosittainen maksu 150$. Nämä maksut on tarkoitettu kattamaan Salesforcen kuluja liittyen prosessiin. Näiden lisäksi Salesforce ottaa tietyn osan (tällä hetkellä 25%) markkinapaikan kautta myydyistä lisenssihinnoista.

Kysy lisää meiltä, jos haluat tietää lisää!

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoja? Asiantuntijamme vastaavat mielellään sinun kysymyksiisi.