Sasu Olli, Sales Solutions Consultant

Kuukauden biittiläiseksi on tällä kertaa valittu myynnin ratkaisukonsulttina eli uusien asiakkaiden liiketoimintaprosessien suunnittelun ja kehityksen parissa työskentelevä Sasu Olli, joka on opittu työkavereiden keskuudessa tuntemaan joviaalina maailmankansalaisena. Sasu on helppo työkaveri, joka tarttuu aina ensimmäisten joukossa tuumasta toimeen.

Minkälainen tyyppi Sasu on?

Olen paluumuuttaja, joka palasi muutaman matkakohteen jälkeen takaisin synnyinkaupunkiinsa Helsinkiin. Ehdin viettää Lontoossa reilut kaksi vuotta ja sitten ennen puolisen vuotta Tukholmassa, mutta lopulta koti-ikävä vei voiton. Olen utelias ihminen, joka tykkää kokeilla jatkuvasti uusia asioita, oli kyse sitten tekstien kirjoittamisesta tai musiikin kuuntelusta.

Minkälaisten mutkien kautta päädyit Biitille töihin?

Suoritin aluksi kandidaatin tutkinnon Turun kauppakorkeakoulussa pääaineenani markkinointi. Halusin kuitenkin yhdistää markkinoinnin opinnot hiukan teknisempään näkökulmaan, joten päädyin Aalto-yliopistoon suorittamaan maisteriopintoja aiheesta Information & Service Management. Opinnoissa keskityttiin siihen, miten dataa pystytään hyödyntämään liiketoiminnassa. Samoihin aikoihin menin myös IBM:lle harjoittelijaksi yhteen heidän markkinointitiimeistään.

Aalto-yliopistolta lähdin Tukholmaan vaihtoon ja aloittelemaan graduani, jonka sitten viimeistelin Lontoossa. Lontooseen minut houkutteli perinteiseen tapaan nykyinen vaimoni, mutta myös valtavat mahdollisuudet teknologia-alalla. Lontoossa työskentelin aluksi Salesforcella Marketing Cloudin liiketoiminnan kehityksessä. Sitten kuulin suomalaisesta viestintätyökalua myyvästä Smarpista, joka oli juuri perustanut toimiston Lontooseen. Smarpilla ehdin työskennellä noin vuoden verran ennen kuin headhunter vinkkasi Biitillä avautuneesta paikasta. Tunsin Biitiltä jo entuudestaan Lauri Kurjen, joka oli vetänyt meille Turussa kauppiksessa myynnin valmennusta. Tässä vaiheessa kaipasin jo muutenkin takaisin Suomeen, joten valinta oli lopulta piece of cake.

Mitä teet Biitillä?

Työskentelen Biitillä myynnin ratkaisujen konsulttina eli pre-sales-roolissa. Työni on pitkälti asiakkaiden tapaamista, heidän liiketoimintaan pureutumista ja kehitysratkaisujen ehdottamista. Sinänsä työ on todella monipuolista, koska meillä on hyvin erilaisia ja erikokoisia yrityksiä asiakkaina. Yhtenä päivänä saatan olla tapaamassa ohjelmistoalan start-upin perustajia ja heti seuraavana päivänä perinteisen konepajan edustajia.

Kerro kolme mahtavinta asiaa, joista tykkäät työssäsi eniten?

Ensinnäkin tässä nykyisessä roolissani oppii aivan älyttömästi yrityksistä ja niiden liiketoimintamalleista. On kiinnostavaa nähdä, kuinka monin eri tavoin yrityksiä voidaan johtaa ja kehittää.

Toisekseen nautin vastuusta, jota roolini tuo mukanaan. Minun vastuullani on tutustua asiakkaaseen, ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja miettiä ratkaisut, jotka auttavat asiakasta kehittämään toimintaansa. Tässä työssä ei opetella valmiita myyntipuheita tai marssita asiakkaan luokse hinnaston kera, vaan luodaan ratkaisuja, jotka kehittävät asiakkaan liiketoimintaa. Asiakasta on helppo lähestyä, kun tavoitteena on, että molemmat osapuolet voittavat. Viime aikoina tämä lähestymistapa on ollut vieläpä ylikorostuneen tärkeä.

Kolmas seikka liittyy Biitin kulttuuriin. Apua voi pyytää keneltä tahansa koska tahansa. Jos haluan esimerkiksi jonkun kaverin mukaan asiakastapaamiseen, niin riittää kun käyn nykäisemässä hihasta. 

Mikä on ollut sinulle mieleenpainuvin hetki Biitillä?

Yksi mieleenpainuvimmista hetkistä sattui heti ensimmäisinä työpäivinäni, kun toimitusjohtaja tuli toimiston käytävällä sukat jalassa vastaan ja kysyi mukaan foosball-peliin. Hieman myöhemmin pääsinkin perinteitä kunnioittaen konttaamaan pöydän alta 0-10-tappion saattelemana.

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoja? Asiantuntijamme vastaavat mielellään sinun kysymyksiisi.