Timo Ylikangas, Customer Success Executive

Kuukauden biittiläiseksi on valittu intohimoinen juoksija ja erilaisten ihmisten kanssa työskentelystä syttyvä Timo Ylikangas, joka hyppäsi Biitin kelkkaan parisen vuotta sitten isosta konsernista, jossa hän oli ehtinyt työskennellä useissa erilaisissa rooleissa. Asiakastyön ja konsultoinnin lisäksi Timo on isossa roolissa yrityksen myynnin kehittämisessä.  

Minkälainen tyyppi olet?

Juoksemisesta on muodostunut minulle vakioharrastus, jota teen läpi vuoden kelistä riippumatta. Minulle se on paitsi kuntoilua, myös mahdollisuus miettiä ja prosessoida päivän asioita.

Nuorempana olin älyttömän epämotivoitunut juoksemaan muiden lajien ohella, mutta ruuhkavuosien aikana totesin, että on pakko alkaa liikkua enemmän ja juosta voi lähes missä tahansa – jetlagissa Chicagossa tai kesälomalla saaristossa. Kaikki alkoi oikeastaan painonpudotushankkeesta, mutta siitä tulikin sitten pysyvä elämänmuutos, joka on vienyt kokonaisille ja puolikkaille maratoneille ja polkujuoksuille 

Muita intohimoja ovat purjehdus ja veneily, jotka ovat olleet syntymästä saakka osa elämääni. Ensimmäisen kerran olin vanhempien mukana purjeveneessä kolmen kuukauden ikäisenä. En edes pysy enää laskuissa mukana, kuinka monta vuotta olen purjehdusta harrastanut. Yksi purjehduksen Suomen mestaruuskin on tullut vuosien varrella saavutettua.

Purjehdus on minulle paljon enemmän kuin pelkkä harrastus. Se on merkinnyt minulle jatkuvaa oppimista, yhdessä tekemistä tiimissä, yhteyttä luontoon ja luonnonvoimia vastaan kamppailemista.

Myös musiikki on ollut osa elämääni pitkään. Olen laulanut kuorossa ja accapella-kvartetissa, ja  soittanut koskettimia cover-bändissä. Arkisempiin harrastuksiin kuuluu lisäksi ruoanlaitto. Parhaimmillaan se on erinomainen keino ottaa itselleen omaa tilaa ja rauhoittua päivän jälkeen – keskittyä vain itse tekemiseen ja kokeilla samalla uusia asioita.Valmisruokia meillä ei harrasteta.

Miten päädyit Biitille?

Opiskelin TKK:lla rakentamistaloutta ja kiinteistöjohtamista. Olin pienestä pitäen piirtänyt taloja ja rakennuksia, joten ala tuntui luontevalta valinnalta.

Tykkäsin myös lapsena puuhata kaikenlaista Commodore 64:lla. Aluksi kopioin koodinpätkiä lehdistä sekä kartutin sillä tavalla ymmärrystä tietotekniikasta ja koodaamisesta. Sain C64:n sillä ehdolla, että en pelkästään pelaa. Ja pidin lupaukseni.

Opiskeluvuosina vietin kesät rakennustyömailla työmiehenä ja työmaainsinöörinä. Ensimmäinen kosketus myyntiin oli kesätyö urheilukaupan myyjänä. Myyjäksi päädyin, koska halusin introverttinä haastaa itseäni.

Valmistumisen jälkeen olin hetken aikaa töissä kiinteistökehityksessä, mutta tietotekniikka ja konsultointi alkoi kiinnostaa rakennusalaa enemmän. Aloin katsella erilaisia mahdollisuuksia ja päädyinkin hyvin nopeasti IT-konsultiksi koodaamaan. Ehdin työskennellä Java-koodarina parisen vuotta, kunnes etenin tiimin- ja projektinvetäjäksi sekä mukaan isompiin hankkeisiin erilaisissa rooleissa.

Joku saattaa tässä kohtaa varmaan miettiä, että miten ihmeessä päädyin koodaajasta myyjäksi? Olen aina ollut erityisen kiinnostunut psykologiasta. Kun organisaatiomuutoksen myötä sain mahdollisuuden oppia ja keskittyä asiakkuuksien johtamiseen, päädyin taas haastamaan itseäni. Myynnissä on kiinnostanut ennen kaikkea muiden ihmisten kanssa toimiminen ja vaikuttaminen.

Tämä pohjasävel johdatti minuta pohjoismaisen Sales Excellence -tiimin vetäjäksi tukemaan suurien hankkeiden myyntiä. Silloin tutustuin myös coachaamiseen eli valmentamiseen, joka oli firman tapa johtaa. Sain samalla kouluttautua sertifioiduksi coachiksi ja pääsin kouluttamaan tulevia johtajia

Kun olin ollut pitkään valtavan isossa konsernissa, aloin kaipailla uralleni jotain uutta suuntaa. Olin ajatellut jo jonkin aikaa, että haluaisin nähdä jotain pienempää kasvavaa yritystä ja saada lisää perspektiiviä myyntiin ja myynnin kehittämiseen

Biit oli erityisen mielenkiintoinen vaihtoehto kokonsa ja kovan kasvuvauhtinsa lisäksi myös siksi, että yritys oli jo alusta saakka keskittynyt Salesforce-teknologioihin, joita olin itsekin jo käyttänyt useamman vuoden ajan. Minulla oli sellainen fiilis, että Biitillä pääsisin tekemään sellaisia asioita, joista tykkään ja lisäksi oppisin vielä paljon uuttakin. 

Mitä teet Biitillä?

Kun aloitin Biitillä, niin sovimme silloin, että rooliini kuuluisi myyntiä, oman toiminnan kehittämistä ja konsulttina toimimista muun muassa myyntiprosessien ja asiakkuudenhallinnan prosessien määrittelyssä.

Viime keväänä aloitimme myynnin tukitiimin, jonka tehtävänä on kehittää muun muassa organisoitumista, mittarointia, myyjien sparrailun malleja, tavoitteidenasetantaa, asiakkuudenhoitomalleja ja palautteiden keräämistä. Olen ollut mukana tässä tukitiimissä ja nykyisin työaikani jakautuukin asiakastyön ja konsultoinnin lisäksi vahvasti myös meidän organisaation myyntikyvykkyyksien parantamiseen.

Kolme mahtavinta asiaa, joista tykkäät työssäsi eniten?

  1. Tolkuttoman makeet ihmiset. Tiedän löytäväni meiltä joka tilanteessa henkilöitä, jotka tuntevat oman aihealueensa läpikotaisin – oli aiheena sitten IT-arkkitehtuuri, markkinoinnin automaatio tai vaikkapa integraatiot. He myös auttavat aina mielellään.
  2. Salesforce. Olemme koko ajan tekemisissä sellaisen teknologia-alustan kanssa, jolla pystyy tekemään aivan valtavasti asioita ja digitalisoimaan liiketoiminnan prosesseja. Siinä riittää myös opittavaa vaikka koko elämän ajaksi.
  3. Asiakkaat. On ollut hienoa nähdä, miten herkästi asiakkaat heittäytyvät meidän kanssa avoimiin keskusteluihin ja haluavat yhdessä miettiä, miten heidän liiketoimintaa voitaisiin kehittää. He ovat siis erittäin avoimia uusille ajatuksille.

Mieleenpainuvin hetki Biitillä?

On ollut monia hienoja hetkiä. Päällimmäisenä minulle tulee mieleen meidän päiväristeily Svanhild -kaljaasilla viime kesältä. Oli mahtavaa tavata koronan hellittäessä uusia ja vanhoja kollegoja sekä nähdä, miten kirjava joukko erilaisia ihmisiä meillä työskentelee. Risteilyn aikana oppi paljon uusia asioita jo pidempään talossa olleista työkavereistakin, joita oli nähnyt vain videopalavereissa

Lisäksi myös sillä oli iso merkitys, miten me ylipäätään päädyimme risteilemään. Meille oli nimittäin asetettu jo aikaisemmin yhteinen tavoite, jonka saavuttamisen palkinto oli risteily. Tästä kokemuksesta teki vielä hienomman juuri se, että olimme yhdessä saavuttaneet tavoitteen ja saaneet yhteisen palkkion hyvin tehdystä työstä.

Ei haitannut sekään, että risteilyn aikana sattui olemaan mahtava kesäinen keli.

Haluatko Timon työkaveriksi? Tutustu meidän avoinna oleviin työpaikkoihin.

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoja? Asiantuntijamme vastaavat mielellään sinun kysymyksiisi.